SPICY BANANA CHUTNEY - OLEH "MUNA FADAAQ".

rsz_banana_cutney
Salam semua, kenal "Muna Fadaaq?"...orangnya lawaa, manis dan sweet...hidung tak payah kata laa, mancung boleh sangkut hanger!..haha, dan suami beliau pun cool aje, sweet talker gitu, anak dara dia pulak..meletop okeh, sopan dan rupa ala2 hindustan pun ada...Itu lah keluarga Muna Fadaaq yang che mat kenal, hanya melalui blog, masa tu beliau menetap di Holland, dan sikit masa dulu masa dia pulang ke Malaysia, Che Puan Muna dengan sudinya singgah ke rumah che mat di Sedenak...terharu sangat (masa tu beliau dah pindah ke Aberdeen, UK)...kesah beliau datang Sedenak ada di sini.. Dan siang tadi, che mat cuba satu resipi chutney dari blog beliau di sini. Apa chutney tu?.. Chutney kurang lebih macam acar tapi agak hancur,  dan yang uniknya chutney yang che mat buat, guna pisang. Mula2 macam tak yakin sangat, tapi kan bila dah buat dan rasa.. Woww!!, sedap you!..rasa masam2 manis, pedas sedikit, berempah dan ada rasa lemak2. Kata Che Puan Muna, chutney pisang ni sedap dimakan bersama nasi pilaf dan kari kambing...kena buat gak ni nanti. Sebab ini pertama kali che mat buat, maka che mat buat 1/2 dari resipi asal dan che mat guna 5 biji pisang montel. Chutney boleh disimpan lama dan lebih lama lagi jika dalam peti sejuk. Apa yang penting, bekas yang anda guna untuk mengisi chutney harus kering dan bersih. Resipi dibawah ialah resipi asal dari blog Che Puan Muna....

BAHAN-BAHANNYA :-)
8 biji pisang yang masak
1 biji cili hijau, buang biji dan potong kecil
1 genggam kismis
1 biji bawang besar, didadu
1 biji bawang putih, cincang halus
1 camca teh rempah kari (che mat guna rempah kari Baba's)
1/2 camca teh serbuk kunyit
2 cawan cuka epal (cider vinegar)
4 kuntum bunga cengkih
1 tangkai daun kari
1 cawan madu
Garam secukup rasa (anggaran 1 camca teh)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam periuk (che mat sarankan anda guna periuk stainless steel untuk ini), masukkan semua bahan2 di atas kecuali madu. Masak hingga mendidih kemudian kecilkan api dan masak hingga pisang lembut dan mula hancur (kurang lebih 1 jam), kacau sekali sekala.
  2. Kemudian masukkan madu, kacau rata dan masak lagi hingga pekat. Kacau selalu untuk mengelakkan chutney hangus. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Biar sejuk dan boleh simpan dalam botol yang bersih dan kering (botol tu anda cuci dan rebus dalam air panas sekejap, toskan dan biar kering, boleh guna)
CATATAN MAT GEBU :- Cuka epal atau cider vinegar anda boleh beli dipasaraya2 besar. Pastikan anda guna sudu yang bersih dan kering untuk mencedok chutney bagi mengelakkan ianya cepat rosak...selamat mencuba!!...

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.