KERABU TOMATO DAN TERIMA KASIH "BANGKU KOSONG"

rsz_dsc_4797
Petang semua...hujan masa mat tulis entri ni. Entri kali ni hanya yang mudah2. Tadi tengah hari selain mat masak lemak tempoyak tu, mat ada juga buat kerabu tomato ikan kembong. Benda ni semua tak rancang nak buat, sebab bahan2 dah ada, jadi kerja pun jadi mudah. Cuma satu lah slack sikit, mat gune kerisik yang silap, huhu, sepatutnya guna kerisik yang khas untuk gulai atau kerabu, ni mat terambik kerisik untuk masak rendang, dan hasilnya kerabu jadi gelap dan kurang menarik. Kerisik ni buat sendiri, bukan yang beli, jadi kita boleh kawal masa memasak. Selalunya untuk kari dan kerabu, kerisik lebih cerah dan sedikit gelap untuk rendang. Mat guna 1 camca besar sambal belacan, tapi sambal belacan guna cili merah bukan cili padi. Lepas tu tambah hirisan cili padi dan perah jus limau kasturi. Untuk kerabu ni mat buang biji tomato untuk mengelakkan ianya berair...Oh yea nak ucap terima kasih pada blogger "HasrulHassan"..sebab apa....nak tau sila baca di sini....Terima kasih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 biji tomato saiz sederhana cuci dan toskan (pilih yang keras sedikit)
3 ekor ikan kembong, siang, cuci bersih dan toskan
6 biji bawang merah, hiris halus
10 biji cili padi hijau, hiris halus (boleh kurangkan)
5 biji cili padi merah, hiris halus
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
5-6 biji limau kasturi
3/4 camca besar kerisik
Garam dan gula secukup rasa
2 biji cili merah*
1 ulas bawang putih*
1/2 inci belacan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tomato dibelah 4 setiap sebiji, buang bijinya, kemudian hiris serong kecil, letak dalam satu mangkuk. Ikan kembong dibakar hingga masak, kemudian ambil isinya dan leraikan. Ketepikan.
  2. Dalam satu belas, masukkan bahan tumbuk halus, hirisan bunga kantan, cili padi merah dan hijau, dan sedikit perahan jus limau kasturi, kacau rata hingga semua sebati. Masukkan bahan2 lain kecuali baki jus limau kasturi, garam dan gula, gaul hingga semua rata.
  3. Tambah garam, gula dan jus limau kasturi secukup rasa. Mesti ada rasa masam, manis, pedas dan sedikit masin. Biar sekejap dan boleh hidangkan..

Post a Comment

11 Comments

  1. Pestaim dgr ni cik mat. Udahla Kakchik peminat tomato. Harusssss KC cuba nanti.

    ReplyDelete
  2. sedapnye..dah dapat bayangkan keenakannye ni..huhu

    ReplyDelete
  3. wahhh...baik jgn bayangkan rasanya camana, sbb kat sini xder jual..heheh

    ReplyDelete
  4. ermm ikan kembung? lain dr yg lain laaa... :)

    ReplyDelete
  5. hayoo
    kerabu mang ganteng sekali
    hehe
    suke2

    mak pon suke wat kerisik sendiri
    opah pon same

    penye tiap masakan di pengaruhi kerisik lain2 ye pakcik mat

    baru tawu =]

    ReplyDelete
  6. kerabu tomato ?? Lyssa sukkaaa tomato !!! >.<

    ReplyDelete
  7. wahh kerabu tu beh lagi satu benda yg saya tak terpikir ada menu gitu..and story mori pasal che mat..tulah sapa yang tk kenal che mat dia mmg ngongs..hikhik...jahatnya ai...

    ReplyDelete
  8. wahh kerabu tu beh lagi satu benda yg saya tak terpikir ada menu gitu..and story mori pasal che mat..tulah sapa yang tk kenal che mat dia mmg ngongs..hikhik...jahatnya ai...

    ReplyDelete
  9. as salam - nak cuba lah buat kerabu ni - tk kongsi resepi yang sedap ini

    ReplyDelete
  10. Assalam, saya ni baru belajar memasak, terimakasihla kerana mengshare recipe..

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.