LEMAK LABU BERKACANG

Lemak Labu Berkacang

As'laikum untuk semua....hari ni mat masak lemak labu dengan kacang panjang. Tau tak labu tu kita petik kat belakang rumah (bonda mat yang tanam) dan kacang panjang pulak pemberian jiran, kelapa dari kebun sendiri...Tu lah senang kalau duduk di kawasan kampung....tapi jangan tatau, kawasan kampung pun ada masalah, terutama jiran yang ala2 "Mami Jarum" atau lebih popular dengan gelaran "Mami J"..ahakss..tak nak cerita banyak, jemput makan semuaa...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 biji labu (kurang lebih 800g - 1 kg)
6 - 7 tangkai kacang panjang, dikerat 2 inci
2 batang serai, dititik (nak guna daun kunyit pun boleh)
1 liter santan cair
300 ml pati santan
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 camca besar udang kering, rendam 1o minit, toskan dan tumbuk kasar
3/4 camca teh lada hitam biji, ditumbuk
1 biji bawang besar, hiris halus
4 - 5 ulas bawang putih, diketuk
Garam dan sedikit gula

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas labu, potong kiub sederhana besar, cuci dan toskan. Masukkan dalam periuk bersama serai titik, udang kering tumbuk, bawang putih, serbuk kunyit, bawang besar dan lada hitam, gaul rata.
  2. Tuang santan cair dan didihkan atas api dan masak hingga labu sedikit lembut. Masukkan kacang panjang dan tuang pati santan, tambah garam secukp rasa dan secubit gula. Biar mendidih perlahan.
  3. Kacau sekali sekala dan masak hingga labu lembut tetapi tidah hancur. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, ikan masin/ikan goreng dan sambal belacan....
LEMAK LABU BERKACANG LEMAK LABU BERKACANG Reviewed by Mat Gebu on 5/15/2009 02:06:00 PM Rating: 5

1 comment:

  1. dok kg best kan, sumer main petik2 belakang umah je. sayur labu tu kl mkn ngan ns pns, ikan kering sepat lawan ngan sambal belacan, pehh, 'mami J' ngata depan2 pun tak dengo..hahahaha!!!

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.