UDANG BERSOS HOISIN

Udang Bersos Hoisin

Hari ni buat masakan paling senang di dunia, campur antara kukus dan goreng....Lepas masak terus makan....jangan tunggu lama2 yeaa....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 pokok brokoli, dipotong sekuntum2
5 batang putih jagung, belah 2 setiap 1
300 g udang bersaiz sederhana besar, dibersihkan
2 ulas bawang putih, cincang halus
4 biji cili padi, hiris halus
1/2 camca besar sos tiram
1 1/2 camca besar sos Hoisin
1/2 camca teh minyak bijan
Secubit gula
1/3 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Tabur sedikit garam halus pada brokoli dan putik jagung, kukus hingga masak tetapi masig rangup (kukus lebih kurang 2 minit utk brokoli dan 45 saat untuk putih jagung). Udang digaul dengan sedikit serbuk kunyit dan garam, goreng hingga masak, angkat dan tos, ketepikan.
  2. Tinggalkan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga harum, masukkan sos tiram dan sos hoisin, kacau rata dan tuang air, masukkan minyak bijan dan secubit gula. Bila mendidih, masuk cili padi. Masak hingga kuah pekat dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. Susun brokoli dan putih jagung dalam pinggan mengikut kreativiti masing2, letakkan udang ditengah2 dan curah no. 2 atas udang tadi. Ratakan sosnya dan jika suka boleh tabur hirisan daun bawang. Hidangkan segera.

Post a Comment

2 Comments

  1. Alahaiii Mat, udang ada lagikk! Ko ni xleh makan udang kan, leh tahan tengok eh! Akak ada udang dlm fridge tuh, nnt leh try nih!

    ReplyDelete
  2. kak ummi...
    Kita makan juga sekor dua, lepas tu makan lah sayur2 jee...jadi lah, janji ada "bau2" udang..hehehe

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.