GULAI AYAM & NANGKA

Gulai Ayam & Nangka

Hari ni masak gulai ayam dengan nangka. Ayam mat guna ayam kampung betina dan nangka muda yang ayah mat petik kat kebun....Memandangkan kuantiti masakan ini agak banyak, mat guna kelapa sebanyak 2 biji.....seramm kan bila ingat2 kolestrol diaaa!!!!!!

Bahan Utama :-)
1 ekor ayam kampung
1 kg nangka muda
4 batang serai, dititik
2 keping asam gelugor
2 biji kelapa, diparut
Garam dan sedikit gula

Bahan Kisar Halus :-)
30 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
5 biji cili merah
10 - 15 tangaki cili padi (nak pedas leh tambah)
1 inci lengkuas
2 inci halia
1 1/2 inci kunyit hidup (pilih yang tua)
4 biji buah keras

Cara membuatnya :-)
  1. Ayam dipotong 16 - 18 bahagian, cuci bersih dan toskan. Nangka, dipotong sederhana besar, cuci dan celur hingga 1/2 empuk. Toskan. Tuang 500 ml air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan pekat. Tuang lagi 1000 ml air, ramas dan perah untuk santan cair. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, masukkan ayam, serai titik, asam gelugor dan gaul rata. Masak hingga ayam kecut (kurang lebih 10 minit). Tuang santan cair dan masak hingga ayam lembut (tambah air jika perlu). Tambah garam dan sedikit gula.
  3. Masukkan nangka celur tadi dan tuang santan pekat. Masak dengan api sederhan hingga nangka empuk. Rasa garam dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat, sambal belacan dan ulam2man.....Haiyoooo...leh pingsannnn wooooooo!!!!

Post a Comment

3 Comments

  1. ooohhhhh...when come to this kind of dish, i could 'terforget' the cholesterol part easily...and yes i prefer this with not so meaty chicken.....va va voommmm yummy....

    but mine would be without the garlic, onion, halia and lengkuas.....

    ReplyDelete
  2. kolesterol tu ape??/ tula akan terjadi kalau i mkn lauk ni... sedap nye meleleh air liur beb

    ReplyDelete
  3. datin zai...
    memang serammm, tapi lauk mcm ni, kuah dia yg sedap...

    yatie...
    Buat2 laa lupa kejap bab kolestrol tu...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.