RESIPI BUTTER CHICKEN @ AYAM MENTEGA

image-2017-10-18
Assalammualaikum, salam semua. Selamat menyambut hari Hari Deepavali bagi mereka yang berugama Hindu. Hari ni che mat bikin butter chicken atau ayam mentega, yelah sempena Deepavali yea dak..ehemm, bahaya ni kang ada ustaz masuk bagi ceramah, yelah takut juga sekarang ni, nak2 di laman FB, ada saja ucapan perayaan yang menyalahi hukum, baru2 ni ada baca ucapan 'happy birthday' pun salah ...hurmm tatau lah mana satu yang betul. Che mat dah lama juga nak mencuba resipi ini dan ada macam2 versi. Resipi yang ini dah lama tersimpan cuma belom tergerak nak mencuba. Hari ni, alhamdulillah Allah swt gerakkan hati. Buat dia tak susah dan bahan2 juga takde banyak mana..

image-2017-10-18 (1)
Butter chicken che mat makan dengan roti nan, atau boleh juga dihidangkan dengan sebarang jenis roti. Nak dengan nasi pun boleh. Paling sedap bila roti nan dicecah dengan butter chicken dan masa makan ulamkan dengan cili hijau, tapi pastikan cili hijau yang segar. Che mat guna kurang lebih 600 gram isi ayam bahagian dada. Tapi kalau dapat gunakan isi ayam bahagian peha, lagi sedap. Biasanya  isi ayam bahagian dada agak kering sedikit. Satu lagi, gunakan butter atau mentega berkualiti seperti golden churn, scs, anchor dan sebagainya. Jangan guna buttercup, sebab rasa dia kurang sedap. Jika teringin nak mencuba, che mat tuliskan resipinya di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 + gram isi ayam, dihiris kecil, cuci dan toskan*
3 ulas bawang putih, tumbuk halus*
1/2 cawan yogurt perisa asli(plain yogurt)*
2 camca teh rata serbuk cili*
2 camca besar jus limau nipis*
1 camca teh garam*(*disatukan, gaul rata dan perap 1 jam)
1 1/2 camca besar tomato puree
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh lada hitam, tumbuk kasar
1 camca teh penuh serbuk cili
1/2 camca teh serbuk kunyit
1/2 cawan susu sejat
2 camca besar penuh mentega berkualiti tinggi
1 genggam daun ketumbar, hiris kasar
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HANCUR :-)
2 biji bawang holland, saiz sederhana (atau boleh guna bawang besar biasa)
2 biji tomato masak ranum

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak masak, kemudian masukkan mentega dan biar mentega cair. Tumis bawang putih hingga layu, masukkan lada hitam tumbuk dan juga bahan2 kisar hancur. Kacau rata dan masak hingga pekat. Masukkan serbuk cili, serbuk kunyit dan tomato puree, kacau rata dan masak sekejap hingga naik minyak, gunakan api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Tambah isi ayam yang diperap tadi, gaul rata dan masak hingga isi ayam berubah warna. Tuang susu cair, kacau rata dan masak dengan api kecil hingga pekat. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau rata dan akhir sekali masukkan hirisan daun ketumbar, gaul rata dan biarkan sebentar. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan roti atau nasi. Kalau dengan roti, che mat cadangkan dimakan dengan cili hijau sebagai ulam. Selamat mencuba!

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.