BEN ASHAARI

Thursday, June 1, 2017

RESIPI KERABU MANGGA ALA THAI

rsz_kmas
Assalammualaikum, salam semua. Hari Khamis 6 Ramadan, pheww cepat nya, rasa macam baru semalam mula puasa, tau2 dah dekat seminggu. Dan hari ini juga kita sudah melangkah pertengahan tahun 2017. Che mat pun dah mula merancang nak bikin biskut raya dalam masa terdekat ni, maklumlah kita ni tak suka stress, sehari satu jenis biskut sudah lah, lepas tu nak melapis kek pulak, itu pun kalau rajin. Plan berbuka puasa apa hari ni?...Che mat masak yang ringkas2 saja sekarang ni. Menu kerabu mangga ala Thai yang awak2 semua nampak tu, kita bikin semalam, untuk bukak puasa. Buah mangga tu dah beli sejak hari pertama puasa, nasib baik masih ok, kalau dah masak, hampa lah harapan nak bikin kerabu, itu pun sebiji dah mula kekuningan tapi masih keras lagi. Kali ni che mat masukkan sotong kembang yang telah dihiris kecil dan direbus sebagai rencahnya selain ada udang kering. Sebab bulan puasa, penggunaan cilipadi dikurangkan, takut panas perut nanti. Tapi kalau suka pedas, silakan lah yea lambak cili padi ikut suka.... Kalau teringin nak mencuba, resipi seperti di bawah ini...

BAHAN- BAHANNYA :-)
2 biji mangga mengkal atau mangga muda saiz sederhana
10 biji tomato ceri, dibelah 4 setiap 1
1 ekor sotong kembang, cuci dan hiris kecil, rebus 10 minit dan toskan
1 kuntum bunga kantan, mayang halus
1 biji bawang besar, mayang halus
1 genggam udang kering, cuci, toskan dan goreng tanpa minyak hingga wangi, tumbuk hancur
1 camca besar sos ikan
2 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam dan gula secukup rasa
Daun pudina untuk hiasan
Kacang tanah tumbuk secukupnya

BAHAN-BAHAN TUMBUK HALUS :-)
1 biji cili merah
5 biji cil padi merah Thai
1 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Mangga dikupas kulitnya, cuci dan lap kering. Kemudian takik2 mangga tadi dan hiris, buat hingga habis, masukkan ke dalam mangkuk besar bersama sotong kembang yang telah direbus tadi, hirisan bunga kantan, bawang besar dan bahan2 tumbuk halus. Gaul hingga rata.
  2. Masukkan sos ikan, gula (anggaran 1/2 camca besar) dan jus limau kasturi, gaul rata dan tambah sedikit garam jika perlu. Akhir sekali taburkan dengan kacang tanah tumbuk dan hias dengan daun pudina. Hidangkan untuk berbuka puasa nanti. Selamat mencuba!!

4 comments:

cikkyra blogspot said...

Sedapnyaaaa

mas saari said...

Sedapnya! Saya memang peminat kerabu mangga, nanti nak trylah resepi Che Mat.

Farahin Esa said...

Wowww menggugat iman plak tgk kerabu mangga... walopon smlm baru makan... hehehe

Mama Kembar 3 said...

Makan dengan nasi ayam...adoii sedapnyaaaa

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.