BEN ASHAARI

Saturday, December 10, 2016

SAMBAL SOTONG BERSERAI

rsz_1ssss
Assalammualaikum, salam semua...Entri kali ni saja che mat nak kongsi resipi sambal sotong berserai. Benda biasa yang selalu orang masak, tapi che mat jarang masak sebab dulu masa ada arwah Bak, Bak tak boleh makan sotong sebab gaout. Che mat pun tak boleh makan kalau ikut kan, takut gatal tapi sebab dah mengidam sangat, pejam mata sajalah. Kalau gatal karang, kita makan lah ubat. Tadi ada yang tanya che mat, macam mana nak elakkan sambal sotong tu berair. Hurmm, sebenarnya che mat pun mengalami masalah sama. Sebelum ni pernah celur sekejap sotong tu sebelum dimasukkan ke dalam pes sambal yang kita dah tumis sampai naik minyak, tapi ada kala rasa sayang juga sebab bila celur, manis sotong tu dah keluar. Yang ini che mat buat macam biasa. Lepas hiris sotong tu, cuci semua dan toskan dalam tapis. Bila sambal dah betul2 garing dan naik minyak kita masukkan sotong, besarkan api dan kacau rata hingga sotong berubah warna. Masak sekejap saja dalam 1 - 2 minit...dan hasilnya seperti dalam gambar kat atas tu...Nak resipi?...jomm kita semak..

BAHAN - BAHANNYA :-)
6 - 7  ekor sotong (che mat guna sotong yang panjang dalam sejengkal)
1 biji bawang besar, hiris kasar
1/4 cawan jus asam jawa
1 cawan cili kisar
2 batang serai, diketuk
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 biji cili merah (cili hidup)
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
Sebesar ibu jari belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong dihiris, buang muncung dan mata sotong. Cuci, tos dan perap dengan jus limau kasturi selama 10 minit, cuci dan toskan dalam tapis. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis serai dan bahan2 kisar halus hingga harum. Tambah cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan jus asam jawa, kacau dan perasakan dengan garam secukupnya dan gula ( yang ni ikut selera anda, ada yang suka sambal tumis manis sedikit dan ada yang tak). Kacau dan masak hingga pekat dan garing. Tambah bawang besar hiris, gaul rata dan masukkan sotong. Besarkan api dan kacau hingga rata dan sotong berubah warna. Masak untuk 1 - 2 minit dengan api besar. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi atau nasi lemak....Selamat mencuba!!.

1 comment:

nila anggraini said...

nampak sedap menu ni, terima kasih atas resepi.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.