BEN ASHAARI

Tuesday, December 6, 2016

KUPANG TUMIS TAUCO CILI HIJAU

rsz_kttch
Assalammualaikum, hari ni nak kongsi satu menu ringkas yang ngam sangat dimakan dengan nasi panas. Kalau nak ok lagi top lah ikan goreng dan ulam2man. Sebenarnya lama che mat tak makan kupang. Antara sebabnya dulu arwah bak tak boleh makan kupang, jadi kami memang tak beli sebab tak sampai hati. Tempoh hari masa ke Johor Bahru, sempat ke Stulang Laut, kat situ kalau pagi2 ada orang jual ikan2 segar dan sebagainya, tapi kena pergi pagi, che mat tanya akak yang berniaga tu, dia kata seawal 6.30 pagi mereka dah mula jual ikan2 segar dan makanan laut yang lain. Dan che mat beli kupang, tapi bukan kupang berkulit, kupang dah siap berebus. Kupang segar ada cuma saiz isi dia kecik2. Jadi jika anda berkesempatan ke Johor Bahru waktu pagi, boleh pergi tengok yea..Jomm kita semak resipi kali ini, jangan lupa mencuba!..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 1/2 cawan isi kupang, dibersihkan*
1/2 camca teh serbuk kunyit*
1/2 camca teh garam*(*digaul rata)
10 biji cili hijau, hiris
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, hiris
1 camca besar sos tiram
1/2 inci belacan + 2 camca besar air = larutkan
Sebesar ibu jari asam jawa + 1/4 cawan air = jadikan jus
1 camca besar tauco
Garam, jika perlu (che mat tak taruk)
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali. Bila minyak betul2 panas, masukkan kupang yang telah digaul dengan garam dan serbuk kunyit tadi. Kacau rata dan masak untuk 1 minit. Angkat dan ketepikan.
  2. Dalam kuali yang sama, panaskan 3 camca besar minyak. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga harum. Masukkan sos tiram dan tauco, masak sekejap. Masukkan belacan yang telah dilarutkan dan jus asam jawa. Kacau dan tambah cili hijau dan kupang, tambah sedikit air jika perlu, gaul rata.
  3. Masak dengan api sederhana hingga pekat, rasa dan jika perlu tambah sedikit garam. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas dan lauk2 lain...Selamat mencuba!

3 comments:

adda syuhada said...

Mmg win nih....nanti nak cuba la..

Nadia Johari said...

alahaii sedapnyaaa

Rozita Abdul Rahman said...

sedapnya.. kita suka jugak kupang tapi masak santan bercili pekat2 sikit.. sedapnya..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.