NASI AYAM SOS TIRAM

rsz_nasi_ayam__sos_tiram2 (1)
Assalammualaikum, salam Khamis. Hari ni che mat kongsikan satu lagi resipi yang menggunakan produk JALEN dan resipi ini asalnya che mat berkerjasama dengan Jalen dulu. Nasi ayam sos tiram ini seakan2 clay pot chicken rice cuma tak dimasak dalam clay pot atau mangkuk tanah. Resipi boleh dikatakan agak mudah walaupun nampak bahan2nya agak banyak. Petua dari che mat jika anda nak memudahkan kerja, rancang dulu apa nak masak dan beli bahan2 yang diperlukan secukupnya. Bila bahan2 dah cukup lengkap, kita nak mulakan kerja memasak lebih mudah.

rsz_nasi_ayam_sos_tiram1 (2)
Nasi ayam sos tiram dihidangkan bersama ayam madu. Ayam madu terpulang pada anda samada nak buat atau tak, kerana dalam nasi ayam tu dah ada isi ayam. Begitu juga dengan sup, tapi pada che mat makan begitu saja sudah ok sangat, tak perlu sup2 bagai. Ulam2 seperti timun, tomato dan daun salad amat sesuai digandingkan. Warna nasi memang agak perang kerana penggunaan sos tiram dan sedikit kicap pekat. Ok, tak usah cerita panjang lagi, jomm che mat kongsikan resipinya di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
4 cawan beras basmathi, cuci dan redam 30 minit, toskan
1 helai daun pandan, disimpul
1/4 camca teh minyak bijan
4 keping cendawan telinga kera @ black fungus, jenis segar, cuci dan potong kecil
2 ulas bawang putih, dicincang halus
4 biji bawang merah kecil, hiris
1 inci halia, tumbuk halus dan perah jusnya*
1 keping dada ayam, dihiris memanjang*
2 1/2 camca besar sos tiram JALEN*
1 camca teh kicap pekat JALEN*
1 camca besar kicap lemak manis JALEN*
1/4 camca teh serbuk lada sulah*(*digaul rata dan perap 25 minit)
6 cawan air rebusan tulang ayam
Garam secukup rasa (jika perlu)

BAHAN - BAHAN AYAM MADU :-)
7 - 8 keping kepak ayam, cuci bersih dan toskan
3 ulas bawang putih, ditumbuk halus
1/2 camca teh lada hitam kisar
1 1.2 inci halia, ditumbuk halus
2 batang serai, hiris dan tumbuk halus
2 camca besar kicap pekat JALEN
3 camca besar madu*
2 camca besar kicap lema manis JALEN*(*disatukan dan kacau rata)
Garam secukup rasa

BAHAN - BAHAN SAMPINGAN :-)
Hirisan daun bawang/ daun sup, untuk hiasan
Hirisan timun
Hirisan tomato
Daun salad secukupnya
Bawang goreng
Cili merah, dibuang biji dan dadu kecil. untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK NASI AYAM SOS TIRAM :- Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum. Masukkan isi dada ayam yang telah diperap tadi. Gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tambah serbuk lada sulah dan beras basmathi. Gaul rata dan goreng 30 saat. Alihkan ke dalam periuk nasi elektrik (rice cooker). Tuang air rebusan tulang ayam dan masukkan daun pandan. Kacau dan rasa jika perlu masukkan garam secukup rasa.
  2. Masak seperti biasa hingga nasi kering. Masukkan minyak bijan dan gemburkan nasi menggunakan chop stick. Biarkan seketika dan boleh cedok nasi ke dalam pinggan. Hias dengan daun salad, hirisan timun dan tomato. Tabur bawang goreng, daun sup/daun bawang dan cili merah sebelum dihidangkan bersama ayam madu..
  3. UNTUK AYAM MADU :- Gaul kepak ayam dengan lada hitam kisar, bawang putih, halia, serai dan kicap pekat. Tambah sedikit garam jika perlu. Perap sekurang2nya 2 jam atau semalaman untuk rasa yang lebih sedap (simpan dalam peti sejuk).
  4. Bakar ayam tadi dalam kuali non-stcik atau dalam oven (jika guna oven, bakar pada suhu 200C). Semasa membakar. sapukan keseluruhan kepak ayam dengan bancuhan madu dan kicap lemak manis tadi. Sapu setiap kali anda membalik2kan kepak ayam. Bakar 10 - 12 minit untuk setiap bahagian atau hingga masak. Boleh hidangkan bersama nasi ayam sos tiram...Selamat mencuba!

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.