BEN ASHAARI

Thursday, August 25, 2016

RESIPI SAMBAL GORENG MUDAH

rsz_sgpc
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni kita bikin sambal goreng tapi sebelum tu che mat nak ingatkan lah, mungkin resipi ini bukan 100% tradisional atau 'asli'. Aku main masak ikut apa bahan2 yang ada dalam peti sejuk, dari membazir kau lemparkan saja sudah, jangan banyak sangat pantang larang. Cuma satu pekara saja che mat nak kasi tau. setiap bahan2 tu dalam kuantiti sederhana saja, kalau banyak sangat mau sekuali besar sambal goreng jadinya. Tapi kalau penduduk rumah muai, tak salah nak masak lebih. Macam che mat tak ramai, jadi masak dalam kadar sederhana dan berkemungkinan besar sambal goreng ni sampai esok pun masih berbaki. Ada satu bahan kurang iaitu tauhu kering @ fucuk, tapi che mat gantikan dengan fucuk yang ada pes ikan dalam dia (jenama mushroom). Boleh lah dari takde, tapi dalam resipi nanti che mat tulis fucuk. Petai tu optional, kalau tak makan petai toksah taruk yea....Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
4 tngkai kacang panjang, dihiris serong
1 keping tauhu, didadu dan goreng
2 keping tempe (jenis yang bungkus daun), didadu dan goreng
1 biji kentang, kupas, potong kecil dan goreng
2 keping fucuk (setiap 1 selebar tapak tangan orang dewasa), rendam hingga lembut dan potong kecil
1/2 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam
2 papan petai, ambil isinya dan potong kecil
2 kelopak kobis, potong kecil
1/4 cawan isi udang
1 batang serai, diketuk
2 keping hirisan lengkuas
4 biji bawang merah, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau, hiris
1/2 inci belacan + 3 camca besar air = dilarutkan
2 camca besar jus asam jawa
2 camca besar cili kisar
1-2 camca besar kicap lemak manis JALEN
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, anggaran 3 camca besar.Tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan serai, lengkuas dan cili kisar. Kacau rata dan masak hingga cili garing. Masukkan isi udang dan masak hingga isi udang berubah warna.
  2. Tambah belacan yang telah dilarukan tadi dan juga jus asam jawa, kacau rata. Masukkan tempe, tauhu, kentang, fucuk dan kacang panjang, gaul rata dan masak hingga kacang lembut. Kemudian tambah kobis dan petai. Kacau dan masuk soo hoon (toskan dahulu airnya). Gaul hingga semua mesra.
  3. Masukkan hirisan cili hijau dan cili merah, kicap lemak manis dan perasakan dengan garam secukupnya, Kacau dan masak sekejap lagi. Sesuaikan rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!!

1 comment:

Nooraini Ali. said...

semua sedap2 , bila la agaknya nak jemput ummi dengan abg ben ashari makan tengahari :)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.