BEN ASHAARI

Sunday, August 21, 2016

KARI ASAM SOTONG TIN

rsz_kast
Assalammualaikum, salam Isnin semua...Apa nak masak hari ni?...Soalan yang paling kerap muncul dibenak fikiran setiap suri rumah atau mereka2 yang menyediakan hidangan untuk keluarga. Che mat pun macam tu juga. Ada masa memang tak masak sebab habiskan lauk2 yang berbaki. Tapi hari ni tiba2 nak cuba masak kari asam sotong tin. Tu hari che mat dapat kiriman sotong keluaran Ayam Brandm dari syarikat mereka. Kiranya ini antara keluaran terbaru Ayam Brand. Biasanya kita lihat dipasaran sotong tin yang jenama satu lagi tu, tapi kini anda boleh cuba jenama Ayam Brand pulak. Che mat guna 1 tin besar, kalau nak banyak boleh guna 2 tin. Sebenarnya anda boleh pelbagaikan kaedah memasak, nak bikin sambal tumis, nak masak padprik, nak masak lemak cili padi pun ok, takde masalah. Macam menu yang anda lihat tu, siapa sangka sotong dalam tin boleh dimasak kari asam...Rasa dia macam mana?...cuba dulu, in sha Allah anda akan bertambah nasi lepas tu....Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 tin sotong Ayam Brand (tin besar)
10 batang bendi muda (jenis pendek)
12 biji tomato ceri
1 genggam daun kesom
1 kuntum bunga kantan, belah 2
Jus asam jawa secukupnya
5 biji cili padi merah, dibelah 2 tapi tak putus setiap 1
1/3 cawan cili kisar
1 camca besar rempah kari ikan (Baba's)
Garam dan gula secukup rasa
3 biji bawang merah, hiris*
2 ulas bawang putih, hiris*
2 tangkai daun kari, dilurut*
1/4 camca teh halba*(*bahan2 tumis)
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
3 keping hirisan lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
2 biji buah keras, hiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan sotong dari kuahnya, jika suka sotong anda boleh potong sedikit (che mat tak potongm masak macam tu saja). Bendi di cuci dan toskan. Bancuh bahan2 kisar halus dengan rempah kari, kacau rata hingga menjadi pes, ketepikan.
  2. Panakan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan), tumia bahan2 bertanda (*), kacau rata dan masak hingga layu. Masukkan pes rempah dan kacau rata, tambah cili kisar, kacau dan terus memasak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  3. Tuang kuah sotong (yang diasingkan tadi), tambah air secukupnya, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan sotong dan bendi, tambah jus asam jawa secukup rasa. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula.
  4. Masukkan daun kesom, cili padi yang dibelah dan bunga kantan, masak sekejap. Akhir sekali tambah tomato ceri, dan biarkan tomato lembut, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih, telur dadar, sambal belacan dan ulam2man...Selamat mencuba!!

1 comment:

Juls Julie80 said...

Assalam CM..

sedap nihh./.blh try..xde la asyik2 sambal tumis jer kan..hihihi

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.