BEN ASHAARI

Friday, August 5, 2016

AYAM MASAK LEMAK CILI PADI SAMA REBUNG

rsz_dsc_3461
Assalammualaikum, salam semua. Che mat masih mengumpul 'mood' untuk berblog semula. Esok masuk sebulan bak meninggalkan kami, rasa rindu tak boleh nak diucap dengan kata2, tapi kita semua hak Allah, dan bila2 masa boleh dijemput pulang, redha dan ikhlas lah...Al - Fatihah Bak. Hj Ibrahim Bin Rajiman. Menu hari ni che mat masak ayam lemak cili padi sama rebung, kebetulan bonda berpuasa sunat. Lama rasanya tak masak menu sebegini, dan setiap kali che mat masak, pasti teringat Ady Budika, moga dia sentiasa sihat. Che mat guna ayam kampung baki dari bikin sup tu hari. Sejak2 ni tak boleh masak banyak, ayam pun kadang2 sampai 2 atau 3 kali masak. Bila sebut menu macam ni, pasti orang kaitkan dengan hidangan dari Negeri adat pepatih, tapi yang ni bukanlah menu asli Negeri Sembilan yang hanya menggunakan cilipadi, kunyit hidup, serai, asam gelugor dan santan, tapi che mat ada guna bawang dan bahan2 lain. Mungkin resipi dah ada di blog, tapi takpe, kita tulis lagi...dan lagi....ehemm..

BAHAN - BAHANNYA :-)
600 gram ayam (kurang lebih 1/2 ekor, che mat guna ayam kampung)
Rebung madu secukupnya (yang ni ikut anda nak guna banyak mana)
4 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
400 ml pati santan
1200 ml santan cair
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
30 biji cili padi kampang (che mat campur yang hijau dan merah)
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam dipotong ikut suka, bersihkan, cuci, kemudian gaul dengan  camca besar tepung gandum dan perahkan jus limau nipis (sebiji), rata. Perap 15 minit dan cuci kembali hingga bersih, toskan. Rebung madu dicuci, kemudian kelar2 tapi tak putus, Untuk lebih jelas anda boleh rujuk gambar di sini. Ketepikan untuk kegunaan kemudian.
  2. Masukkan ayam ke dalam periuk bersama bahan2 kisar halus, serai dan juga rebung. Gaul rata dan didihkan sekejap atas api. Tuang santan cair, kacau dan masak hingga ayam empuk, tambah air panas jika perlu. Masukkan asam gelugor dan santan pekat, kacau rata.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikut gula. Kacau dan biarkan mendidih dengan api kecil, kacau selalu dan akhir sekali masukkan daun kunyit. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.