BEN ASHAARI

Tuesday, July 19, 2016

MAGGI KETAM DUA SEJOLI..

rsz_mkk
Assalammualaikum, salam semua. Ini entri masak2 pertama che mat setelah bercuti untuk beberapa ketika. Dan mood che mat juga masih dalam keadaan 'berkabung' atas pemergian Bak pada 3 Syawal lepas (Al - Fatihah Hj Ibrahim Bin Rajiman). In sha Allah kami tabah menghadapi situasi ini walaupun kesedihan masih ada. Hari ni che mat gagahkan juga masak satu menu ringkas. Kebetulan sahabat lama bonda ada kasi ketam segar yang dia tangkap sendiri, walaupun saiz ketam comel2 belaka, tapi isi dia penuh dan rasa manis sekali, sebab ketam segar. Che mat culik 2 ekor untuk dimasukkan ke dalam maggi. Biasanya maggi kari menjadi pilihan, tapi terpulang pada anda, boleh guna maggi tomyam atau pun asam laksa. Maggi ayam kurang sesuai sebab ketam ni kan makanan laut. Resipi mudah, takde ikut peraturan sangat, boleh campak2 apa yang ada dalam peti sejuk. Sebab che mat ada simpan baki santan, maka ku masukkan juga, tapi tak banyak dalam 2 sudu besar macam tu. Nak pedas boleh tambah cili padi, ikut selera masing2....Jomm kita masak Maggi Ketam Dua Sejoli...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 paket Mi Maggi perisa kari (che mat guna mi maggi saiz besar)
2 ekor ketam, cuci bersih
1 keping fish cake, dihiris
2 biji telur
1 camca besar cili kisar
2 camca besar santan kelapa (boleh guna susu cair), optioal
1/2 camca besar sos tomato
2 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, cincang halus
Sedikit lada hitam kisar
1 pokok daun bawang, dihiris, untuk hiasan
Sedikit hirisan cili merah
500 ml air (atau secukupnya)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan mi maggi dari perencahnya. Panaskan 1 camca besar minyak dalam periuk atau kuali, tumis bawang merah dan bawang putih hingga layu, masukkan cili kisar dan sos tomato. Kacau dan masak dengn api kecil hingga cili garing. Tuang air, kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan perencah kari, kacau rata dan kecilkan api. Pecahkan telur satu persatu ke dalam kuah. Masak dengan api kecil hingga telur kental, cedok keluar telur dan ketepikan. Tambah fishcake dan ketam. Masak hingga ketam berubah warna. 
  3. Masukkan santan (jika guna), lada hitam kisar dan 1/2 bahagian hirisan daun bawang. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api (jika suka kuah lebih anda boleh tambah sedikit air panas).
  4. UNTUK MI -: Panaskan air dalam periuk, kemudian celur mi maggi tadi hingga lembut, toskan dan alih ke dalam mangkuk sesuai. Susun ketam dan fishcake atas mi tadi dan tuang kuah hingga penuh. Taruk telur, hias dengan hirisan cili merah dan baki daun bawang. Hidangkan segera..

7 comments:

Usry Norie said...

Terima kasih atas perkongsian. nak cuba buat.

tsumiki hajira said...

uishh sedapnyaaaa

Ucing Kadayan Fan Club said...

wow sedap .(>.<)

lokman amirul said...

nanti sy leh cuba

Shasha Mohamed said...

Maggi ketam? Sedap juga ni. 2 ekor ketam pulak tu. Syabas Che Mat berjaya juga masak yang sedap walaupun masih berkabung.

Allah cucuri rahmat ke atas bak Che Mat. Alfatihat...

Shasha Mohamed said...

Sorry, alfatihah...

Bro Framestone said...

Awat kuning telur itu pecah?

Jangan cakap ketam tue cubit sampai pecah kucing telur tue....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.