BEN ASHAARI

Sunday, June 26, 2016

SAMBAL GORENG MUDAH

rsz_sgph
Assalammualaikum, salam semua. Entri serba ringkas dan ini antara menu berbuka puasa che mat semalam. Sejak2 ni memang kurang masak memandangkan Bak che mat tidak sihat dan kena beri tumpuan sepenuhnya, jadi masak pun sekadar yang termampu. Petang tadi ada permintaan masak sup ayam. Dan che mat ketepikan pedal, hati dan juga telur yang belum jadi untuk dimasukkan ke dalam sambal goreng mudah. Teringat dulu, biasanya orang2 Jawa, kalau bikin sambal goreng mereka akan gunakan organ2 dalaman ayam seperti hati, pedal, usus ayam dan kalau ayam yang digunakan tu jenis betina, ada pula telur yang belum jadi, maka telur tadi akan dimasukkan sekali dalam sambal goreng, kiranya sebagai perencah. Satu yang che mat buat sebelum masak, organ2 tadi dibersihkan, gaul dengan sedikit tepung gandum dan jus limau nipis dan biarkan 15 minit, kemudian cuci bersih. Rebus sekejap dan masukkan halia dan bawang putih. Lepas tu toskan dan potong kecil. Gaul dengan sedikit serbuk kunyit sebelum digunakan sebagai perencah....Nak mencuba?...Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 keping hati ayam, 1 keping pedal ayam dan telur (jika ada), cuci bersih dan toskan*
1/2 inci halia, diketuk*
3 ulas bawang putih, diketuk*(*disatukan dan rebus 15 minit, toskan)
1/2 camca teh serbuk kunyit
3 tangkai kacang panjang, hiris serong
1 biji kentang, kupas, potong kiub dan goreng, toskan
1 keping tauhu, potong dadu dan goreng, toskan
2 kelopak kobis bulat, potong kecil, cuci dan toskan
Tauhu kering @ fucuk sebesar 2 tapak tangan dewasa, potong kecil dan rendam hingga lembut
2 biji cili hijau, hiris
2 biji cili merah, hiris
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, hiris
1/2 cekak soo hoon, potong pendek dan rendam hingga lembut
1 keping asam gelugor
1 camca besar penuh sos tiram
Garam dan gula secukup rasa
1/2 cawan air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pedal, hati dan telur (jika ada) yang telah direbus, dihiris nipis, kemudian gaul dengan serbuk kunyit. Panaskan minyak dalam kuali anggaran 3 camca besar, Tumis bawang besar, bawang putih, cili merah dan cili hijau hingga layu. Masukkan pedal, hati dan telur yang digaul dengan serbuk kunyit tadi, Kacau dan goreng sekejap.
  2. Masukkan sos tiram dan asam gelugor, kacau dan tuang air. Masukkan tauhu dan kentang goreng, tambah tauhu kering @ fucuk (toskan dulu airnya). Gaul rata dan masak hingga fucuk lembut. Masukkan kacang panjang dan kobis, kacau rata.
  3. Tambah soo hoon, kacau rata dan perasakan dengan garam secukupnya dan secubit gula. Masak sekejap hingga kering dan jika suka pedas anda boleh tambah cili padi. Rasa dan jika ok boleh matikan api..

1 comment:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

ratah macam tu jerpun takpe.. tak mo nasi dah..

semoga bak berandur sihat ya Cik Mat.. memang sedih kalau orang tua sakit, hati asyik berdebar dan tak tentu arah. ku sgt memahami

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.