SIPUT SEDUT MASAK LEMAK

rsz_ssml
Assalammualaikum, salam semua. Dalam sejarah sejak sekian lama che mat tak masak siput sedut, hari ni atas permintaan Bak yang dah lama sangat mengidam (dan kita orang pun mengidam juga sebenarnya, cuma nak masak tak sampai hati sebab Bak tak boleh makan, tapi.......) , disebabkan keadaan Bak semakin ok, maka hari ni takpelah kita gamble makan siput sedut dan in sha Allah harap2 ok. Banyak kali juga che mat nampak siput sedut di pasar, tapi tak jadi beli, semalam Bak keluar dan tau2 balik dia bawak siput sedut. Biasanya kami akan masak lemak dengan batang keladi dan masukkan juga ubinya sekali. Siput sedut perlu dicuci bersih dan kalau dapat sehari sebelum anda masak, taruk siput sedut dalam baldi, kemudian taburkan hampas kelapa. Pastikan permukaan baldi anda tutup dengan tapis dan tindih dengan benda berat seperti lesung batu atau batu bata. Kalau tak tindih, alamatnya esok pagi siput semua merayap serata dapur. Hampas kelapa tu pulak bertujuan gar siput melalui proses permbersihkan dalaman sebelum dimasak esok. Jomm che mat tulis resipinya..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg siput sedut
1 pokok keladi sayur, saiz sederhana
3 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
2 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
3 biji cili merah
10 biji cili padi (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Siput sedut dicuci bersih, kemudian kerat hujung siput (kerat pada bahagian senggan ketiga dari atas), buat hingga siap dan masukkan ke dalam bekas besar. Tuang air hingga penuh cuci sekali lagi dan toskan. Ulangi proses ini sekali lagi, tapi kali ini anda cedok siput tadi guna tangan dan masukkan dalam tapis, tujuannya untuk mengelakkan serpihan2 bahagia siput yang dikerat tadi ikut termasuk sekali. Ketepikan.
  2. Batang keladi dibersihkan, buang kulit luarnya dan kerat pendek. Ubinya dikupas dan potong kiub besar2, cuci dan toskan. Didihkan air, rebus ubi keladi hingga 1/2 empuk, cedok keluar dan toskan. Masukkan pulak batang keladi, kali ini tambah sekeping asam gelugor dan celur hingga batang keladi lembut. Toskan dan ketepikan.
  3. Masukkan siput sedut yang telah dibersihkan ke dalam periuk bersama serai titik, baki asam gelugor dan bahan2 kisar halus. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tuang santan cair, kacau rata dan biarkan menggelegak. Tambah ubi keladi, masak sekejap dan masukkan batang keladi. Kacau perlahan.
  4. Tuang santan pekat, masukkan daun kunyit. Masak guna api sederhana hingga mendidih dan kacau sentiasa. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula (anggaran  2 camca teh). Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas, sambal belacan dan telur dadar...

Post a Comment

4 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.