BEN ASHAARI

Tuesday, May 17, 2016

SAMBAL SOTONG TIN CAMPUR NANAS

rsz_stsn
Assalammualaikum, salam semua...phewww, baru ni dapat nak berehat sambil update blog. Hari ni che mat masak serba ringkas. Antara menu yang dipersetujui selain sambal sotong tin campur nanas ni, che mat masak asam tumis ikan parang campur terung, bendi rebus dan goreng kunyit ikan air tawar (ikan terebul). Memang hari ni macam malas sangat nak masak. Bosan juga kalau hari2 habiskan masa di ceruk dapur, ketat juga muka, tapi nak kata apa, tanggungjawab harus diutamakan, betul tak. Sebenarnya che mat mencuba produk baru sotong tin Ayambrand. Biasanya guna yang satu lagi tu, tapi kali ni kita cuba jenama ni pulak.

rsz_ssca
Ayambrand yang paling kita biasa ialah sardine dan ikan tuna dalam tin selain ada juga produk2 berkaleng seperti isi jagung manis, nanas, cendawan dan sebagainya. Sotong dalam tin ialah keluaran terbaru mereka. Tempoh hari che mat menerima sampel dari pihak Ayambrand. Jadi dah alang2 memasak, apa kata kita cuba rasa, ok ke tak. Didatangkan dalam 2 jenis, tin kuning berkuahkan kicap dan tin hijau kuah kicap cili padi. Untuk sambal tumis che mat guna tin kuning saiz besar seperti dalam gambar. Ini antara benda2 makanan dalam tin yang anda boleh simpan untuk bulan Ramadan nanti. Resipi sambal sotong tin campur nanas ini juga boleh dihidangkan dengan nasi lemak jika anda sukakan kelainan....Resipi seperti di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 tin besar sardin sotong Ayambrand
2 cawan isi nanas yang dihiris serong sederhan tebal
1 biji bawang besar, hiris kasar
3/4 cawan cili kisar
1/4 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1 batang serai, hiris halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Asingkan isi sotong dari kuahnya. Kemudian potong kecil sotong tadi dan ketepikan. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, kacau rata dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan kuah sotong dan jus asam jawa. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tambah nanas, kacau dan masak hingga pekat. Masukkan sotong dan bawang besar. Kacau rata dan tambah garam secukup rasa (rasa dulu sebelum anda masukkan garam secukup rasa).
  3. Akhir sekali masukkan gula (anggaran 1 camca besar penuh), kacau dan masak dengan api kecil hingga sambal pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain....

2 comments:

NYKOLETT said...

Wah,super duper ringkas...kak ros mesti cuba ni sebelum ramadan..Harap2 kat kampung merang ni da ade jual sotong tin nih..thanx mat for sharing resipi..

Eny Abdullah said...

kecur liur sebab ada nanas tu kan... sedappp

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.