RESIPI TAUHU GORENG SINGAPURA

rsz_tgs
Assalammualaikum, salam Isnin. Cuaca panas2 macam ni nak makan yang ringkas2 ajer. Hari ni che mat tiba2 mengidam tauhu goreng Singapura (tak habis2kan mengidam,,,ngandung dinasoure agaknya!).  Resipi tauhu goreng Singapura ini paling senang nak buat. Hanya perlu tahu yang digoreng terendam, tapi jangan goreng lama sangat, lepas tu taugeh, sengkuang dan timun sebagai bahan2 ulaman. Paling penting sos dia, iaitu kuah kacang. Kuah kacang pula buatnya senang, hanya perlu beberapa bahan. Kalau anda malas nak goreng kacang tanah atau nak cepat, guna saja kacang goreng tanpa kulit yang ada jual dikedai2. Balik rumah kau kisar atau tumbuk hancur lepas tu boleh dah bikin kuah kacang dia. Che mat suka sedikit pedas, jadi che mat tambah cili padi merah dan cili kisar. Tak taruk garam, tapi gantikan dengan kicap cair. Sesuai untuk menu bulan puasa nanti.....Nak mencuba?..Che mat kongsikan resipinya di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
4 keping tauhu saiz besar
Taugeh secukupnya, dibuang ekor, celur sekejap dan toskan
Timun secukupnya, dihiris halus memanjang
Sengkuang secukupnya, dihiris halus memanjang
Hirisan cili padi merah untuk hiasan (optional)

BAHAN - BAHAN KUAH KACANG :-)
1 cawan kacang tanah yang telah ditumbuk kasar
1/4 cawan jus asam jawa (1/4 cawan air panas + sebesar ibu jari asam jawa = ramas dan tapis)
2 camca besar penuh kicap pekat
1 camca besar kicap cair
2 camca besar penuh gula (atau secukup rasa)
1 camca besar cili kisar
8 biji cili padi merah siam, tumbuk halus
2 ulas bawang putih, tumbuk halus
1/3 cawan air panas (kalau suka cair boleh tambah air panas lagi)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH KACANG :- Masukkan cili kisar, cili padi tumbuk, bawang putih tumbuk, kicap pekat dan gula ke dalam mangkuk. Kacau rata hingga gula hancur. Tambah kacang tanah tumbuk dan gaul rata. Tuang air panas dan jus asam jawa, masukkan kicap cair dan kacau rata. Rasa dan jika ok, ketepikan.
  2. UNTUK TAUHU :- Panaskan minyak untuk goreng terendam. Tauhu dicuci, kemudian lap kering. Tabur sedikit garam halus pada tauhu tadi. Kemudian goreng terendam dalam minyak panas. Goreng hingga kelihata kekuningan pada semua bahagian, angkat dan toskan. Biar sejuk.
  3. UNTUK TAUHU GORENG SINGAPURA :- Ambil sekeping tauhu goreng yang telah sejuk. Potong kepada 9 bahagian (sebab tauhu che mat guna saiz besar). Taruk dalam pinggan sesuai. Taruk atasnya hirisan sengkuang, timun dan taugeh. Tuang kuah kacang secukupnya dan hias dengan cili padi hiris, jika suka. Hidangkan segera.... Selamat mencuba!!.

Post a Comment

2 Comments

  1. ni kalau makan hari2 bulan puasa mesti leh slim kan.. hehehhe.
    Akk suka gunakan istilah teringin.. mengidam tu biasanya utk org mengandung.. tu pd fahaman akak la :)))

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.