BEN ASHAARI

Saturday, May 14, 2016

RESIPI MI SIAM SINGAPURA

rsz_mssg
Assalammualaikum, salam semua. Malam baru dapat nak tulis entri. Alhamdulillah che mat dah ok, gusi dah tak sakit, tapi masih berhati2 juga, takut nak makan benda2 yang keras. Masak nasi pun yang lembut dan sebelum ni santap bubur nasi saja. Pagi tadi kerajinan datang macam angin, lepas che mat settlekan masak menu2 permintaan, terus bikin Mi Siam Singapura. Sejak sakit gusi tu hari memang dah pasang niat, aku sihat saja, menu pertama yang nak sangat bikin, Mi Siam Singapura. Kali ni che mat bikin lebih ringkas. Biasanya ada disertakan sambal, tapi sebab masih berjaga2 dalam pemakanan, kita elakkan sambal. Menu ini juga menjadi kegemaran orang peranakan Nyonya...

rsz_mssg1
Mi Siam Singapura ini agak mewah. Udang menjadi bahan utama selain belacan dan air rebusan ayam. Bagi mereka2 yang tidak boleh makan udang che mat tak galakkan untuk resipi ini, tapi kalau sekali2 tu in sha Allah boleh lah. Bagi yang ada gaot, resipi ini juga agak kurang sesuai kerana ada menggunakan kacang tanah dalam kuahnya. Seperti anda tau, kacang tanah tidak sesuai dengan pesakit gaot. Jika tak nak kacang tanah, anda boleh saja abaikan, tak perlu taruk, tapi kuah dia kurang 'kick' sikit lah. Resipi ini rasa che mat cukup untuk 5 - 6 orang, tapi bergantung pada masa bila anda makan. Maklumlah bila bikin sendiri, kita boleh tambah jika tak cukup, tak perlu nak segan2..betul tak. Maksudnya ikut tahap kelaparan anda semasa menikmatinya....(jawapan paling selamat dari che mat...ehemm)..

page
Antara bahan2 yang perlu ada untuk dihidangkan dengan Mi Siam Singapura. Seperti che mat kata awal2 tadi, kalau suka nak makan dengan sambal boleh juga (sambal tu anda ambil daripada pes sambal yang ditumis untuk menggoreng mi hoon dan untuk kuahnya). Kalau lihat dalam mangkuk tu ada udang saiz besar, yang tu che mat taruk sebagai hiasan, dalam kuah memang dah dimasukkan isi udang, tapi direbus sekejap saja dan che mat cedok keluar untuk hiasan atas mi siam. Lama2 rebus nanti udang liat, tak sedap!. Kalau anda suka boleh guna udang saiz besar macam dalam gambar tu. Isi ayam sepatutnya tak letak, tapi sebab che mat dah guna air rebusan ayam, isi dia tarukkan sekali, dah kita buat dia, yang penting Mi Siam Singapura anda menjadi dan sedap. Berani mencuba?....Kalau anda berani, meh che mat kongsikan resipi....

BAHAN - BAHAN MI HOON GORENG :-)
300 gram mi hoon
2 cawan taugeh, cuci dan bersihkan
1 cekak kucai, potong pendek
2 camca besar penuh sos cili
3 ulas bawang putih, cincang halus
1/3 bahagian pes sambal
Kicap cair secukup rasa

BAHAN - BAHAN PES SAMBAL :-)
6 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci belacan
4 biji buah keras, dihiris
1 genggam udang kering, rendam 10 minit dan toskan
1/3 cawan cili kisar
1 camca teh garam

BAHAN - BAHAN AIR REBUSAN :-)
1 bahagian peha ayam bersaiz besar, cuci bersih dan toskan
15 ekor udang sederhana besar, kupas kulitnya (asingkan kulit udang)
4 ulas bawang putih, diketuk
1/2 inci halia, hiris nipis
2 liter air
1 camca teh garam

BAHAN - BAHAN KUAH MI SIAM :-)
Air rebusan secukupnya
1 cawan jus asam jawa (asam jawa sebesar duit 20 sen lama + 1 cawan air, ramas dan tapis)
1/3 cawan kacang tanah, digoreng tanpa minyak dan kisar hancur
Udang yang telah dikupas kulitnya (udang dari bahan2 air rebusan)
2 camca besar gula
1/3 cawan pati santan (che mat guna santan kotak)
2 camca besar penuh tauco, tumbuh halus
Garam secukup rasa

BAHAN - BAHAN SAMPINGAN :-)
Hirisan daun kucai, untuk hiasan
Telur rebus secukupnya, dibelah 2 setiap 1
Isi ayam, dicarik2
Tauhu, digoreng dan hiris nipis
Hirisan cili merah
Limau kasturi secukupnya, dibelah 2 setiap 1

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK AIR REBUSAN :- Panaskan 1 camca besar minyak dalam periuk, tumis bawang putih dan halia. Kemudian masukkan kulit udang, masak dengan api kecil hingga kulit udang berubah warna. Tuang air, kacau dan biarkan mendidih. Masukkan ayam dan garam, sederhanakan api dan masak selama 45 minit. Keluarkan ayam, kemudian tapis dan asingkan air rebusannya untuk kegunaan kemudian. Isi ayam tadi dicarik2 dan ketepikan.
  2. UNTUK PES SAMBAL :- Panaskan 1/3 cawan minyak. Kemudian tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar, kacau rata dan masak dengan api kecil hingga garing dan naik minyak. Masukkan 1 camca teh garam, kacau rata dan matikan api. Sejukkan untuk kegunaan kemudian.
  3. UNTUK MI HOON GORENG :- Mi hoon direbus hingga lembut, kemudian toskan. Panaskan 2 camca besar minyak masak. Tumis bawang putih hingga harum, masukkan 1/3 bahagian pes sambal dan juga sos cili. Kacau rata dan masak sekejap. Masukkan mi hoon, sederhanakan api dan gaul mi hoon hingga rata. Masukkan kicap cair secukup rasa dan gaul. Akhir sekali masukkan taugeh dan kucai, kacau hingga semua rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api, ketepikan (pastikan mi hoon yang anda goreng tidak terlalu masin. Berhati2 dalam penggunaan kicap cair).
  4. UNTUK KUAH MI SIAM :- Tuang air rebusan ke dalam periuk dan masak hingga mendidih. Masukkan baki pes sambal, taucho yang ditumbuk halus dan jus asam jawa. Kacau rata dan masak selama 20 minit. Masukkan udang yang telah dikupas kulitnya ke dalam kuah, celur 1 minit, angkat dan ketepikan. Tambah kacang tanah yang dikisar dan pati santan ke dalam kuah mi siam. Kacau lagi, perasakan dengan gula dan garam secukupnya. Biarkan mendidih dengan api sederhana selama 15 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. 
  5. UNTUK MI SIAM SINGAPURA :- Cedok secukupnya mi hoon goreng ke dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah hingga mi tengglam. Hias dengan telur rebus, hirisan tauhu, cili merah, hirisan daun kucai, isi ayam yang carik, udang rebus dan perahkan jus limau kasturi sebelum dihidangkan...Selamat mencuba!!.

1 comment:

Saidila Abdul Rahman said...

nampak rumit...tapi yakin hasilnya mesti sedap dan mantappp

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.