LEMAK PUCUK UBI SAMA IKAN BILIS TAMBAN

rsz_lpusibt
Assalammualaikum, salam semua. Petang2 macam ni che mat baru ada masa nak kemas kini blog. Seperti yang dah dirancang seawal semalam, Hari ni masak lemak pucuk ubi sama ikan bilis tamban atas permintaan Bak. Resipi dalam kategori masakan kampung atau resipi tradisi. Pucuk ubi pemberian sedara che mat, agak banyak dan che mat masak separuh. Kali ni guna ikan bilis tamban yang abang ngah che mat bawah balik dari Sabah tempoh hari, saiznya agak besar dan rasa cukup lemak. Menu ini antara masakan tradisi yang paling senang dimasak. Bahan2 dalam kategori mudah dapat dan tidak banyak. Jika anda tiada ikan bilis tamban atau susah nak cari. Boleh ganti dengan isi kerang, isi kupang. ikan bilis biasa atau boleh guna ikan masin kurau. Cuma kalau guna ikan masin, part garam kena hati2, terlebih taruk, nanti masin. Resipi seperti dibawah ini, jangan lupa mencuba yea...

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 cekak besar pucuk ubi
10 - 12 ekor ikan bilis tamban saiz besar, direndam
2 batang serai, diketuk
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
3 biji cili merah
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
3/4 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan (optional, che mat tak taruk)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pucuk ubi diasingkan dari tangkainya, cuci dan toskan. Kemudian rebus hingga lembut dalam air mendidih yang dimasukkan sedikit garam dan beberapa titik minyak masak. Kemudian toskan dan perah (toskan dalam tapis, kemudian tekan pucuk ubi rebus tadi dengan belakang senduk). Biarkan sejuk.
  2. Ikan bilis tamban yang direndam tadi, dibuang tulang tengahnya, cuci bersih dan toskan. Pucuk ubi rebus dikerat kecil dan masukkan ke dalam periuk bersama ikan bilis tamban, asam gelugor, bahan2 kisar halus dan serai. Gaul rata dan tuang santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih.
  3. Jika suka kuah lebih anda boleh tambah sedikit lagi air. Kemudian masukkan pati santan, perasakan dengn garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan biarkan mendidih perlahan sambil dikacau sentiasa. Masak dengan api kecil selama 5 - 6 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan goreng..

Post a Comment

2 Comments

  1. emmm.. dapnye... dah la tengah berpantang ni.. dye punya menu hari ni buat tekak terliuq pulak cik mat ni. :C

    ReplyDelete
  2. sedapnya CM.. teringat ada pucuk ubi dalam peti ais.. bolehlah kot masak lemak mcm ni harini..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.