BEN ASHAARI

Thursday, January 28, 2016

EGG BENJO, DI REMANG SENJA

rsz_eb
Assalammualaikum, salam Khamis. Alhamdulillah semua kerja2 yang che mat kena buat telah selesai. Masak pun biasa2 saja. Macam hari ni Bonda berpuasa dan che mat masakkan asam pedas ikan kerisi, lepas tu ada  telur dadar dan ulam2man tak lupa sambal belacan. Kata bonda itu sudah memadai, tak nak macam2. Dan che mat entah kenapa hari ni, cuma nak makan egg benjo sahaja. Tengok asam pedas tu sedap sangat, tapi selera pada terung yang che mat masukkan dalam asam pedas, ikan dia tak berapa. Egg benjo satu buger klasik yang begitu sempoi sangat. Bak kata orang Johor, senang gileerr nak bikin. Tapi che mat kurang puas hati sikit dengan roti burger tu, dah leer kurang tinggi, bijan pun takde, huhu. Nak bikin sendiri, tak rajin pulak. Tapi boleh lah, dari takde. Untuk telur che mat gorng guna acuan khas untuk egg benjo, boleh beli dikedai2 keperluan rumah tangga atau di kedai RM 2 pun ada.... Ok, walaupun egg benjo ni resipi campak2...che mat kongsikan juga....Resipi untuk 2 Egg Benjo...

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 biji roti burger
Sedikit marjerin
2 biji telur saiz besar
2 keping keju cheddar
Hirisan timun secukupnya (che mat guna 8 keping)
Hirisan tomato secukupnya (che mat guna 6 keping)
Hirisan bawang besar secukupnya (che mat guna 2 keping dan leraikan)
2 biji jeruk gherkin, hiris nipis memanjang
Daun salad secukupnya (che mat guna butterhead salad)
Mayonaise secukupnya
Sos cili atau sos tomato secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan non-stick pan, tuang sedikit minyak dan ratakan. Sapu juga minyak pada bahagian dalam acuan egg benjo. Tarukkan ke dalam pan tadi. Pecahkan telur dalam mangkuk kecik. Tuang sedikit dulu dalam acuan egg benjo, dan biar keras sedikit, kemudian tuang habis telur tadi. Masak dengan api kecil hingga permukaan telur dan kuning telur kental (tidak cair). Perlahan2 sisipkan dengan hujung pisau kecil di sekeliling acuan tadi. Tanggal dan alihkan acuan. Masak sekejap lagi dan angkat telur. Buat kaedah sama untuk baki telur. Ketepikan.
  2. Roti burger dibelah 2 setiap satu. Sapu sedikit majerin kemudian panggang dalam pan sehingga kekuningan, angkat dan ketepikan. Buat hingga siap.
  3. Ambil 1 bahagian roti (bahagian bawah). Ambil 1 - 2 helai salad dan susun, kemudian susun 4 keping timun, bawang besar, tomato dan jeruk gherkin. Paipkan mayonaise dan sos cili atau tomato. Lapiskan dengan sekeping keju dan akhir sekali dengan telur. Tutup dengan bahagian atas roti burger dan boleh hidangkan segera. Buat kaedah sama untuk baki bahan2.....Selamat mencuba!!

2 comments:

Norafija Daud said...

tengok pun dah tahu sedap...

Rizziela said...

mlm ni kita buat burger plak la

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.