BEN ASHAARI

Saturday, December 26, 2015

GULAI PISANG TUMBUK SAMA CENDAWAN KUKUR

rsz_gpk (2)
Assalammualaikum, salam Sabtu. Hari ni che mat masak lauk legend....dan seperti kata bonda, ni lauk orang2 'veteran', sebabnya bila menu berkaitan nangka muda, pisang atau batang keladi, bonda lah yang bertanggungjawab menyiang dan membersihkan segalanya...che mat?...ehemm, kita masak ajer lah, janji bahan2 dah siap. Tapi yang lain che mat yang settle kan yea, termasuk menyiapkan rempah ratus dan bahan2 perencah, parut kelapa dan perah untuk mendapatkan santan. Biasanya menu macam ni seelok2nya guna santan segar yang baru diperah, tapi kalau dah darurat, kau belasah kan santan kotak pun boleh, cuma bagi yang tekak 'pakar', mereka boleh tau kita guna santan segar atau santan kotak. Untuk resipi ini, pisang kapas yang muda digunakan. Pisang disiat kulit luarnya (kulit tu kita masukkan sekali dalam gulai), kemudian ditumbuk2 sikit kasi pecah2, jangan ditumbuk sampai lumat, tu kang dah jadi lain. Che mat tau bila resipi macam ni bukan semua orang akan sanggup masak atas sebab 'masa'. Tapi kalau anda ada masa sudi2kan lah mencuba...Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
600 gram pisang kapas yang muda
1 1/2 cawan cendawan kukur kering, rendam hingga kembang
5 - 6 ketul tulang ikan masin kurau yang masih ada isi, cuci dan rendam
2 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit
1 keping asam gelugor
1 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci kunyit
3 biji cili merah
10 biji cili padi
1/2 inci belacan (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Pisang dicuci, kemudian disiat kulit luarnya, buat hingga siap (kulit dimasukkan ke dalam periuk). Tumbuk sedikit pisang tadi hingga pecah2, jangan sampai hancur pulak, masukkan ke dalam periuk berisi kulit pisang tadi. Buat hingga siap, kemudian tuang air hingga pisang tenggelam dan rebus hingga empuk. Cendawan kukur dibersihkan, tosk dan perah sedikit. Kemudian tumbuk sedikit, ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan), tumis serai hingga harum, masukkan bahan2 kisar halus dan masak hingga naik minyak. Masukkan pisang rebus bersama air rebusannya. Tambah cendawan kukur, gaul rata dan tuang santan cair. Kacau dan biarkan mendidih.
  3. Masukkan asam gelugor dan tulang ikan masin kurau (toskan dulu airnya). Masak hingga cendawan lembut. Tuang pati santan dan masukkan daun kunyit, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan biarkan mendidih perlahan. Masak untuk 5 - 6 minit lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan goreng.

1 comment:

najwa zahid said...

tak pernah makan gulai ni.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.