BEN ASHAARI

Tuesday, December 1, 2015

BAMIA KAMBING

rsz_bamia
Assalammualaikum, salam Selasa semua. Dah makan tengah hari? Apa menu anda hari ni. Che mat hari ni mencuba satu resipi yang biasa dimakan oleh orang2 Johor dari buku masakan Nostalgia Medan Selera. Secara jujur ini pertama kali che mat masak bamia. Bukan takde resipi bamia, tapi entah kenapa ada tu kurang menarik perhatian che mat. Dalam buku masakan Chef Wan pun ada resipi bamia, dan ketika itu belum ada keinginan untuk mencuba. Bamia boleh dibuat menggunakan daging kambing atau lembu. Tapi hari ini che mat gunakan daging kambing. Resipi istimewa ini menggunakan rempah ratus yang dikisar sendiri, walaupun ada disarankan rempah2 tersebut boleh diganti dengan rempah kari, tapi pada che mat bila mencuba satu resipi yang tradisi, kita kenalah gunakan bahan2 yang asli seperti yang disyorkan dalam resipi...

rsz_bamia1
Bamia sedap dimakan bersama roti atau apa saja yang anda suka. Kuahnya agak pekat dan anda boleh tambah sedikit air jika suka lebih berkuah. Tapi dari apa yang che mat lihat, bamia rata2 berkuah pekat. Dicampur dengan bendi dan tomato. Bendi tu kalau besar, anda boleh potong dua. Tapi che mat gunakan sebiji2 sebab saiz bendi agak kecil. Resipi ini tidak menggunakan santan, tapi menggunakan susu. Anda boleh guna susu sejat atau susu segar. Che mat guna susu rendah lemak. Jika anda nak merasai keenakan bamia, anda boleh cuba resipi yang akan che mat kongsikan nanti....

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg daging kambing
10 biji bendi, cuci dan toskan
3 biji tomato, dibelah 4 setiap 1
1 cawan susu segar (che mat guna susu rendah lemak)
1 pokok daun ketumbar, kerat kasar
2 biji bawang besar, belah 6 setiap 1
1 camca besar gula melaka
4 camca besar sos tomato
1 biji limau nipis, perah jusnya
3 camca besar ketumbar biji*
1/2 camca besar jintan putih*
1 camca besar jintan manis*
1 camca teh lada sulah biji*(*digoreng tanpa minyak hingga wangi dan kisar hingga halus)
4 camca besar penuh minyak sapi
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
10 biji bawang merah
10 ulas bawang putih
2 inci halia
1 inci kunyit hidup
10 tangkai cili kering, kerat, cuci dan rendam dalam air panas sekejap dan toskan

BAHAN - BAHAN TUMIS :-)
5 biji bawang merah, hiris
1 batang kayu manis
10 kuntum bunga cengkih
10 biji buah pelaga (che mat guna 5 saja)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Daging kambing dicuci, kemudian digaul dengan 1 camca besar tepung gandum. Gaul rata2 dan perap 15 minit, kemudian cuci bersih dan toskan. Satukan bahan2 kisar halus dengan bahan2 bertanda (*) yang juga telah dikisar halus (gunakan alat pengisar kering), kacau rata hingga menjadi pes rempah. Bendi dicuci dan toskan, kerat atau potong sejurus bila kita nak masukkan bendi ke dalam masakan. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak sapi, masukkan bahan2 tumis dan masak hingga wangi dan bawang layu. Tambahkan pes rempah, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Gunakan api kecil dan kacau sentiasa. 
  3. Masukkan daging kambing, gaul rata dan masak hingga daging kecut.Tuang susu dan tambah air (kurang lebih 2 cawan), kacau rata dan biarkan menggelegak, sederhanakan api dan masak hingga daging kambing empuk, tambah air panas jika kuah kering tapi daging kambing belum empuk.Masukkan bendi (kalau bendi agak panjang, boleh dikerat 2 setiap 1) dan bawang besar, kacau dan masak hingga bendi lembut. 
  4. Tambah tomato, gula melaka, jus limau nipis, tomato sos dan daun ketumbar. Kacau rata dan tambah garam secukup rasa. Masak dengan api kecil hingga kuah bamia pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bamia kambing dengan roti...Selamat mencuba!!

6 comments:

Rozita said...

rasanya mcamana ye cikmat? ada mcm gulai kawah tak?

Pretty vrach said...

harus di cuba ni..mesti mengancam kalau makan petang-petang cicah dengan roti ,tambah lagi dengan kopi O suam...perghhh!


http://prettyvrach.blogspot.my/2015/11/love-of-my-life.html

Rizziela said...

sedapnya

Noor Akma said...

Aduyai... nampak sangat menyelerakan. Nak buat lah nanti...

Kjee said...

Kjee selalu makan kat restoran jual capati. Dia orang guna daging kambing cincang. Nak try buat nanti. Unclepali tak leh makan. Gout.

Akak Kembang said...

sedapnya bang mat

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.