BEN ASHAARI

Tuesday, October 6, 2015

MI HAILAM, PALING SENANG NAK BUAT..

rsz_mh
Assalammualaikum, salam Selasa. Ada kala kita rasa nak makan satu menu yang simple, yang mudah dibuat (ok lah mi hailam ni dalam kategori mudah juga..tapi tidaklah semudah masa mi maggi 2 minit tu yea). Guna bahan2 yang ada dalam peti sejuk saja pun dah ok. Kalau anda ada simpan daging korban, pun boleh masukkan, untuk kuah guna air rebusan daging. Che mat guna isi ayam dan udang saja. Sayur2an bergantung pada apa yang anda suka. Macam che mat guna capsicum, lobak merah, kobis daun, tomato dan bunga kobis. Untuk menambah rasa pedas, ku masukkan 2 ulas cili padi yang dicincang halus.Tambah lagi ada sulah...perghh..berpeluh masa makan. Jika ada anak2 kecil, tak perlulah taruk cili padi, guna lada sulah dah cukup. Ok, jika nak mencuba, che mat tuliskan resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 cawan isi ayam, potong kiub
5 - 6 ekor udang saiz sederhana, dibersihkan (simpan kulitnya)
1/4 bahagian  capsicum merah dan hijau, dipotong kiub
7 - 8 keping hirisan lobak merah
1 helai kobis daun, dipotong
4 biji tomato ceri, dibelah 2 setiap 1
Sedikit bunga kobis, dipotong kecil
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1 camca besar penuh sos tiram
1/4 camca teh kicap pekat
Beberapa titik minyak bijan
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 ulas cili padi, cincang halus (optional)
1 camca teh tepung jagung + 1/4 cawan air = kacau rata
600 ml air
Garam secukup rasa
Mi kuning secukupnya, dicelur dengan air panas dan toskan
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kulit udang dicuci bersih dan rebus dengan 600 ml air tadi selama 5 minit, tapis dan ketepikan air rebusan tadi. Panaskan 1 1/2 camca besar minyak masak dalam kuali. Tumis bawang putih dan cili padi hingga harum, masukkan isi ayam. Kacau dan masak dengan api kecil hingga isi ayam berubah warna. Masukkan udang, kacau dan tambah sos tiram, tuang air rebusan kulit udang tadi, kacau dan biar mendidih.
  2. Tambah lobak merah dan bunga kobis, bila lobak merah lembut, masukkan capsicum merah dan hijau serta kobis daun. Masukkan kicap pekat, kacau dan tambah bancuhan tepung jagung. Kacau dan masak hingga pekat. Akhir sekali masukkan serbuk lada sulah, minyak bijan, tomato dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi, rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Masukkan mi kuning yang telah dicelur ke dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah bersama2 isinya atas mi tadi. Hias dengan hirisan daun bawang dan hidangkan segera..
CATATAN MAT GEBU :- jika anda nak masukkan mi dalam kuah pun boleh, takde masalah, Tapi  che mat lebih suka asingkan mi dan kuahnya untuk mengelakkan mi jadi kembang bila tak habis dimakan....Selamat mencuba!!


3 comments:

Ummu Athiyah Ismail said...

wahh..sedapnya makan panas2 :)

3 Proses Detoks Yang Kita Patut Tahu

Azura Aziz said...

wahhh sedapnya CM..

blogger2u.com said...

wow... sedapnyerrrr... packing beg nak gi sedenak lah mcmni....

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.