BEN ASHAARI

Wednesday, August 12, 2015

SAMBAL KETUK..GARENTI ANDA TAMBAH NASI!!

rsz_sambal_ketuk2

Salam semua, dihujung2 Syawal ni selera kita pun ikut berubah. Jemu makanan berempah atau berlemak. Kalau dapat nak makan yang simple dan ringkas. Satu lagi masalahnya bila kita dah duduk di dapur sepanjang Syawal, memasak untuk tetamu dan keluarga, rasa nak ke dapur tu ada masa berat sangat, rasa tak larat dah, nengok periuk belanga pun rasa nak demam....Macam tu lah che mat, tapi kan nasib baik ada 'sambal ketuk' yang pedas berapi, siap dimakan dengan nasi panas. Sedap ke?...bukan saja sedap, tapi siap bertambah nasi lagi, jangan tak percaya!...apa tu sambal ketuk, macam bess ajer....bukan macam lagi, tapi memang bess....tak tipu nih...

rsz_sambal_ketuk1

Dibuat secara 'homemade' dari resipi turun menurun nenek moyang mereka yang berasal dari Sumatera, Indonesia dan Pahang. Kira ni gabungan dua budaya menjadi satu masakan yang unik. Bahan2nya terpilih dan kebersihan amat dititik beratkan dalam penyediaan sambal ketuk, untuk menjamin ia tahan lama. Yang penting sambal ketuk ini diusahakan oleh orang Islam, jadi takde lah rasa ragu2 bila nak makan. Kalau anda demam, tekak payau, cuba makan nasi dengan sambal ketuk ni, in sha Allah berselera...

rsz_samball_ketuk
Tu antara menu che mat tempoh hari, ulam daun selom, terung salai dan tak lupa sambal ketuk, perahkan sedikit jus limau kasturi sebelum makan sama nasi panas. Selain boleh dimakan begitu saja sama nasi, bubur nasi atau roti. Anda juga boleh gunakan sambal ketuk untuk masak nasi goreng kampung. Tambah sambal ketuk dalam kangkung goreng belacan dan boleh juga dicampur dalam kerabu untuk mendapat rasa yang lebih enak. Jika anda keluar negara atau menunaikan Haji/Umrah, boleh bawak bersama sambal ketuk ini sebagai bekal, maklumlah tekak melayu mana boleh tak makan yang pedas, betul tak. Diisi dalam botol yang kemas dan mudah dibawak ke mana2, sesuai dibawak ke rumah mertua juga...ehem..ehem.... 

Jika ingin merasainya, anda boleh hubungi.....

HP : 019 361 3164 (call/sms/wassap), dan ejen diperlukan!



5 comments:

Simply Remedies said...

macam rupa rendang juga ye?

HASRUL HASSAN said...

Fuh... che mat ambik gambar memang ensem la.

olie fazlea Dzulkifli said...

terus rasa lapar... Nak beli.. Boleh makan dgn telur kalau malas masak..haha

3JA said...

salam. che mat nk mtk izin tempek post ni kat fb saya boleh?
coffeprince.fb

tq

Mrs Little Voice said...

sedapnye abang mat....selalu gak buat sendiri...makan ngan bubur pun sedap

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.