BEN ASHAARI

Thursday, August 6, 2015

PARU MASAK UNGKEP

rsz_ungkep_paru
Assalammualaikum, salam Khamis. Hari ni 21 Syawal dah, rasa cepat sangat, macam masih dalam bulan Ramadan, tau2 rupanya dah nak ke penghujung syawal. Hari ni che mat nak kongsikan satu resipi olahan dari ungkep ayam. Rasa bosan pulak nak bikin paru berlado, jadi kita cuba bikin masak ungkep pulak dan secara jujur ia menjadi dengan sedapnya. Seakan2 rendang dan sesuai dimakan bersama nasi putih, nasi minyak, lontong, ketupat dan sebagainya. Tidak pedas dan cili padi yang melingkar dalam gambar tu che mat saja campakkan dalam ungkep untuk menambah seri dan bagi rasa hangat. Kalau anda tak makan paru, boleh ganti dengan ayam. Bahan2 dia semua sama, cuma gantikan dengan ayam. Bila memasak ungkep, biasalah kita guna ayam tua, ayam kampung atau ayam hutan, kerana proses memasak ungkep agak lama seperti rendang. Jika anda ingin mencuba, resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg paru lembu, potong 4 - 5 bahagian, cuci dan toskan*
1 inci halia, hiris nipis*
4 ulas bawang putih, diketuk, tak perlu buang kulit*
2 helai bay leaf*
1 camca teh garam*
Air secukupnya*
3/4 cawan santan
2 helai daun kunyit, hiris
1 keping asam gelugor
10 biji cili padi merah, thai, potong 2 tapi tak putus setiap 1
1 camca besar gula melaka
Garam secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
10 tangkai cili kering, kerat pendek, rendam dalam air panas 10 minit, tos dan cuci bersih
12 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
1/2 inci lengkuas
2 batang serai, hiris halus
3 biji buah keras, hiris
1 camca besar penuh ketumbar biji
1 camca the jintan kasar
1 camca teh jintan halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus paru dengan bahan2 bertanda (*) hingga lembut (kalau guna pressure cooker, ambil masa 10 minit). Tos dan sejukkan, kemudian hiris nipis dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (kurang lebih 3/4 cawan), tumis bahan2 kisar halus hingga harum, kacau sentiasa dan masak hingga naik minyak. Masukkan santan dan paru rebus, kacau rata dan masak hingga pekat.
  3. Tambah asam gelugor, daun salam, cili padi, gula melaka dan garam secukup rasa. Kacau dan masak lagi hingga kering, guna api kecil dan kacau sentiasa. Akhir sekali tambah daun kunyit, kacau rata dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas....Selamat mencuba!!


5 comments:

Syasya Harun said...

ungkep...sedapnya....

Nadia Johari said...

sedapnya

ummi aqilah (LM) said...

Tq cm share resepi. Selalu LM buat sambal je paru ni. Ada idea nk tukar2 masakan lain pulak

Mrs Little Voice said...

uishhhh sedap betul tengok...

herasuhanti hermain said...

nak try nih esok, hehehe...

nak tanya, ada beza tak rasa kalau tak letak bay leaf. tak tau mana nak carik bay leaf. bila net search ada yg ganti dgn daun salam. sama ke?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.