BEN ASHAARI

Wednesday, August 5, 2015

LOKIO TUMIS CENCALOK, PERNAH CUBA?

rsz_kucai_cencalok
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat kongsikan resipi mudah yang sedap dimakan bersama nasi panas. Hujung2 syawal ni yang ringkas itu yang sedap. Teringin nak makan singgang ikan sebenarnya, cuma belum dapat ikan yang che mat inginkan. Lokio antara sayuran bebawang yang menjadi kegemaran che mat sejak dulu. Ada banyak juga cara nak memasak lokion ni. Tapi pada selera che mat, paling senang, dan sedap jika ditumis sama cencalok. Hidangkan dengan nasi panas dan ikan goreng. Kalau suka boleh sekalikan dengan sambal belacan. Tak masin ke tumis taruk cencalok?..Che mat perah sedikit jus cencalok tadi, tapi jangan sampai kering, nanti takde rasa cencalok pulak. Bagi yang ingin kelainan boleh cuba resipi mudah ini....

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram Lokio, contoh di sini
1/4 cawan cencalok, taruk dalam tapis teh dan perah sedikit jusnya
1 camca besar sos tiram
1 biji cili hijau, hiris
1 biji cili merah, hiris
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Lokio dibersihkan, buang daun2nya yang bewarna kekuningan (jika ada). Cuci dan toskan. Kemudian kerat bahagian bawangnya, asingkan. Bahagian daun dipotong pendek (kurang lebih dalam ukuran 1+ inci). Ketepikan.
  2. Panaskan 2 camca besar minyak masak, tumis bawang besar, bawang putih, cili hinjau dan cili merah hingga layu. Masukkan sos tiram kacau rata dan tambah cencalok. Gaul rata dan masak sekejap.
  3. Masukkan bahagian bawang lokio, kacau dan tuang sedikit air. Masak dengan api kecil hingga bawang lokio lembut. Tambah bahagian daunnya, gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan segera bersama nasi panas, ikan goreng dan sambal belacan..


7 comments:

MizzTina said...

owhhh, nama ni lokio ke.. sy sebut lain, tp xingat apa..hehehe.. mmg sedap giler bila tumis pedas²..

riza afzan said...

Lokio pun tak pernah dengar.. hihi

Nadia Johari said...

lokio..pertama kali dengar..ehhee

ummi aqilah (LM) said...

Teringin nk cuba. Saya tak pernah beli lokio ni cm. ada di pasar raya je ke atau pasar basah juga ada ?

saidatul maria said...

oooo lokio.... saya panggil kucai...

Wadi Iman said...

Pernah cuba. Sedap juga.

norhidana miswan said...

lokio mmg feveret nih... tiap kali balik kg msti turun pasar pagi kt benut cari mende alah nih... kt kl pyh nk jumpa...

suke tumis ngn tempe... mmg kene je lah rasa dia yg unik tuh

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.