BEN ASHAARI

Sunday, July 5, 2015

RAMADAN 18 : LEMAK REBUNG IKAN MASIN..

rsz_rebung_ikan_masin (1)
Assalammualaikum, salam 18 Ramadan. Hari ni agak meletihkan, dari pagi che mat bangun sampai jam 6.30 petang baru dapat rehat sekejap. Tegang dah urat betis. Apa2 pun syukur alhamdulillah, puasa tahun ni che mat masih diberi tenaga dan kesihatan, dan dah 18 hari puasa, bibir masih ok tak mengelupas. Kalau tahun2 sudah, 10 hari puasa saja, bibir mula kering dan mengelupas. Hari ini mungkin hari terakhir che mat bikin biskut raya. Esok masa untuk buat kek pulak. Hari raya pada che mat kalau takde kek dan biskut umpana bukan hari raya. Yelah, macam che mat kan duduk dengan mak ayah, maka boleh dikatakan ramai juga tetamu akan datang, dan takkan lah kosong saja di meja santapan yea tak. Hari ni untuk menu berbuka puasa, che mat masak lemak rebung ikan masin yang menjadi kegemaran Bak. Che mat sebenarnya tak kesah, benda2 simple pun dah cukup untuk berbuka, janji ada air. Tapi yang penting kena masak ikut selera mereka yang nak berbuka. Resipi mudah saja dan sebab Bak tak tahan pedas, che mat guna 10 biji cili padi kampung, ambik rasa saja. Resipi seperti berikut..

BAHAN - BAHANNYA :-)
Rebung madu secukupnya (kurang lebih 500+ gram), yang telah siap direbus, toskan
3-4 ketul tulang ikan masin kurau, dibersihkan dan rendam 1 jam
2 batan serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1 liter santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
10 biji cili padi hijau
1 1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan rebung ke dalam periuk bersama bahan2 kisar halus dan serai. Kacau rata dan tuang santan cair. Masak atas api hingga mendidih. Tambah asam gelugor dan masak lagi hingga rebung betul2 lembut. Tambah air jika perlu.
  2. Toskan tulang ikan masin kurau, cuci sekali lagi dan masukkan ke dalam periuk. Tuang pati santan dan kacau rata. Biar mendidih. Masukkan daun kunyit dan perasakan dengan sedikit garam (anggaran 1 camca teh) dan sedikit gula (anggaran 1/2 camca teh). Masak dengan api kecil dan kacau sentiasa. Masak untuk 2 - 3 minit lagi, dan boleh matikan api...Hidangkan semasa berbuka puasa bersama nasi dan telur dadar..


1 comment:

3JA said...

salam cik mat..ikan masin jenis lain blh guna kan..?

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.