RAMADAN 17 : ASAM PEDAS IKAN PARI....ANDA SUKA?

rsz_asem_ikan_pari
Salam semua, masak apa untuk berbuka puasa nanti?..Hari dah masu 17 Ramadan, dan che mat pasti ada yang mula kurangkan aktiviti memasak dan beralih pada kegiatan menggentel biskut raya pulak, yea dak?. Che mat pun tadi baru siap buat sejenis lagi biskut raya..pheww, panas sehh cuaca, rasa berpinau mata. Asam pedas dan che mat berpisah tiada, nampak tak kats itu?. Dan hari ni moh kita masak asam pedas ikan pari campur sawi jeruk. Ini baki ikan pari yang che mat bakar tempoh hari. Bulan2 puasa ni bukan boleh masak banyak, sederhana pun cukup dah, itu pun kadang2 tak habis. Ada asam pedas, goreng telur dadar dan ulam timun, sudah mencukupi, Kalau nak cicah roti atau lempeng pun boleh. Teringin nak masak asam pedas untuk berbuka puasa hari ni?...Che mat kongsikan resipi mudah seperti dibawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping ikan pari, kurang lebih 400 gram
3 kelopak sawi jeruk
1 batang serai, diketuk
1 kuntum bunga kantan, belah 2
1 senduk penuh cili kisar
1/2 kiub pati ikan bilis
1/2 camca teh serbuk kunyit
1/2 camca besar pes asam jawa
1 camca teh rata lada hitam, ditumbuk halus
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN - BAHAN TUMBUK HALUS :-)
6 bijibawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan
1/2 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan pari dipotong pada saiz sederhana, cuci bersih. Perap dengan jus limau nipis selama 10 minit, kemudian cuci kembali dan toskan. Sawi jeruk dipotong kecil dan direndam. Ketepikan.
  2. Panaskan 1/4 cawan minyak dalam periuk. Tumis bahan2 tumbuk halus, serai dan serbuk kunyit hingga harum, guna api kecil dan kacau selelau. Tambah cili kisar, kacau dan masak hingga naik minyak. Tambah pes asam jawa, kacau dan tuang air. Biarkan mendidih.
  3. Masukkan ikan pari dan sawi jeruk (tos dan perah sedikit). Kacau rata, masukkan kiub ikan bilis (jika guna), lada hitam tumbuk, bunga kantan dan garam secukup rasa. Kacau dan masak dengan api sederhana (tambah air jika kurang kuah). Matikan api dan boleh hidangkan sebagai juadah berbuka puasa anda...Selamat Mencuba!

Post a Comment

3 Comments

  1. kita suka asam pedas..tapi tak minat ikan pari.. hihi...asam pedas ikan terubuk yummy!!!

    ReplyDelete
  2. Kenalah mencari ikan pari nampaknya ni. Sebab dah terliur dgn resepi ni

    ReplyDelete
  3. Wah, boleh masuk dalam cadangan hidangan nanti. Terima kasih atas sharing ni ye :-)

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.