BEN ASHAARI

Friday, July 3, 2015

RAMADAN 16 : TERUNG BERLADO, YANG RINGKAS...

rsz_terong_berlado
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat baru dapat nak tengok blog sendiri. Semalam betul2 sibuk seharian. Masak pun lewat petang dalam jam 6.10 petang. Nasib baik bahan2 mentah dah siap awal sebelum che mat keluar. Balik tu bergegas masak tapi sayang nak ambil gambar cuaca dah mula gelap. Maka takde lah entri untuk Ramadan 15. Kalau anda nak tau menu apa semalam, che mat masak ayam masak kicap campur kentang, asam rebus batang keladi sama ikan masin, sambal belacan buah kuini dan lain2 lagi tapi semua yang simple2 saja. Hari ni pun che mat keluar atas urusan. Cuaca di bandar Johor Bahru, punya lah panas berdenting, tengok air laut pun seakan2 air tebu!..jangan tatau. Dan sampai rumah dalam jam 3.00 petang, che mat terus masak. Dan salah satu menu kegemaran che mat dah pasti terung berlado yang senang dimasak, sedap pulak tu. Sesuai untuk berbuka dan bersahur. Nak resipi?, ok jomm kita lihat di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji terung ungu
4 biji cili merah
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji buah keras, hiris
1/2 camca teh pes asam jawa
1 camca besar rata gula pasir
1/2 camca teh sos ikan (atau boleh guna garam)
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Terung dicuci, kemudian hiris serong sederhana tebal. Gaul dengan sedikit garam. Panaskan non-stick pan, tuang 3 camca besar minyak masak dan ratakan. Taruk terung dan goreng dengan api kecil hingga terung lembut. Terbalikkan dan masak sekejap lagi. Angkat dan susun dalam pinggan sesuai. Ketepikan.
  2. Untuk sambal pulak. Siapkan lesung batu, tumbuk bawang merah, bawang putih dan buah keras hingga lumat. Patah2kan cili merah dan masukkan ke dalam lesung batu. Tumbuk hingga hancur, tak perlu sampai halus. 
  3. Panaskan 3 camca besar minyak, kemudian tumis bahan2 tumbuk tadi hingg harum, gunakan api kecil. Tambah pes asam jawa, gula dan sos ikan. Kacau rata dan masak hingga kering. Tuang atas terung tadi, ratakan dan hias dengan hirisan daun bawang. Hidangkan segera bersama nasi panas dan lauk2 lain....Selamat mencuba!


2 comments:

CintaHati Lina said...

Gud idea... resepi yg simple tapi pembuka selera.. boleh buat menu ptg ni.. thanks sharing... sedap2...

Siti Aisyah Mohd Fadzhli said...

sedapnya..boleh cuba nanti resepi ni..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.