BEN ASHAARI

Wednesday, July 1, 2015

MERCUN....BUKTIKAN ANDA 'JANTAN' SEJATI?...

Salam semua, saban tahun bila masuk bulan Ramadan, mesti pahlawan2 dan pendekar2 melayu terakhir muncul menunjukkan kegagahan dan ke jantanan masing2 yang maha bodoh, bebal lagi baghal. Tengok aje lah baru2 ni, kes putus jari tu belum lagi kes buta mata, tunggu aje lah seminggu dua ni, garenti ada. Bukan nak kutuk bangsa Melayu lah yea, terutama budak2 yang akal masih belum cukup bersambung dan ada tu terlebih bersambung sampai oter mercun untuk nak dapatkan letupan paling terpower dalam Malaysia. Sebenarnya mereka saja menempah kecelakaan untuk diri sendiri, menyusahkan orang, menyusahkan mak bapak. Bayangkan bila dah kudung, buta...apa kerja boleh buat?...esok2 berterabur dalam media2 mintak bantuan...helloo...banyak lagi orang susah yang boleh dibantu dari bantu engkau tu yang mencacatkan diri sendiri. 

Masalahnya di sini, mereka tak serik2, tak pernah nak ambik ikhtibar dari kes2 sebelum ni. Ada satu kes tahun bila tu aku tak ingat sangat lah, tapi pasal mercun2 ni juga lah meletup sampai ada yang tercampak dan tersangkut kat pokok..dengar memang lawak, tapi mati ok, tersadai kat pokok....haishh..Aku pun sebenarnya tak nak lah bebel sangat pasal mercun2 ni, sebab diluar bidang kuasa aku, betul tak, cuma geram, orang kita ni sebenarnya otak tu bijak, tapi kebijaksanaan disalurkan pada kerja2 yang bangang. 

Cuma aku nak tanya, perlu ke nak main mercun? Tak de apa yang bess pun, setakat meletup gitu2. Kalau nasib tak baik meletup kat tangan, tapi kan yang meletup kat tangan tu yang lagend, boleh masuk TV dan surat khabar...glamer sehhh!!. Meh sini nak cerita sikit. Aku dulu masa kecik main gak mercun, apa ingat aku masak2 ni tak de main mercun, bunga api bagai?..Ada beb!....sampai nak terbakar rumah pun ada...nko orang mampu? Tapi tobat lepas tu, tak main mercun dah. Cuma tu jam kita orang main tidak lah sampai cacat cela macam budak2 sekarang ni. Seelok2nya buat lah kerja berfaedah, nak uji kejantanan, tak payah main mercun kuat2, nko sulam kasut manek pun still boleh nampak jantan yang memikat, jangan tatau. Lagi satu, kalau kawan2 'setan jadian' yang ajak anda main mercun, jangan di layan. Esok2 kudung, ada kawan tu nak kongsi jari dia dengan nko?...takde kan. Cuma nasihat aku yang dah tua ni, kalau terniat nak main mercun, lupakan sajalah....malang tak berbau macam bau kentot ke atau bau durian. Apa2 pun terima kasih lah sudi baca, walaupun aku tau tulisan aku ni macam kapal dilambung ombak...berterabur, bersepai!!....

3 comments:

nhhas said...

che mat.. masalah nya.. diaorang tak dengo cakap che mat ni...
ate nye... acaner ke?
huhuhuhu...
sian bebeno nengoknya...
kecik2 udoh x de jari ...
jalan hidup nak ditempuh jauh lagi.
Allahuakbar...

damiamikhaila areesyasofea said...

Waaa... ingat pandai masak je.. pandai menulis juga ni..

~jeet~ said...

Cik Mat marah betul ni.....sabar2..hehehe.. tapi tu la, memang kena sekolahkan budak2 ni, takde pasal cari pasal.. nanti family dorang jugak yang susah...

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.