RAMADAN 11 : MANGGA ASAM BOI

rsz_asam_mangga
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni masuk 11 hari kita berpuasa, cuaca memang agak terik sekarang ni. Jam 8 pagi dah panas. Malam pulak tidur kurang selesa dan terpaksa hidupkan pendingin hawa. Hari ni juga che mat dah mulakan projek biskut raya. Sepatutnya semalam dah mula buat, tapi pagi tu che mat sakit kepala, terus batal. Agak2nya biskut apa lah kan che mat buat...ehem, nanti2 kita kongsikan. Entri hari ni che mat saja2 taruk mangga asam boi. Buah mangga baki yang che mat masak gulai semalam dah mula nak kuning. Dan tempoh hari masa che mat berjumpa YAM Tunku Besar Zabedah Sultan Iskandar, Tunku bermurah hati beri che mat beberapa buah tangan dan salah satunya sebungkus asam boi, dan che mat gunakan untuk bikin mangga asam boi, ehem, rasa tak sabar kan...Takpe masa berbuka puasa nanti kita makan yea. Ada sesiapa yang tak reti nak buat?...Meh che mat kongsikan resipinya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2-3 biji buah mangga yang mengkal (tidak terlalu muda)
4 - 5 biji asam boi (che mat hiris sikit asam boi tadi)
3/4 camca besar gula pasir
1/2 camca teh garam
4 - 5 biji cili padi, dihiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  • Buah mangga dikupas, kemudian hiris sederhana tebal. Masukkan ke dalam belas dan tambah asam boi, gula, garam dan cili padi. Gaul rata dan simpan dalam peti sejuk untuk beberapa jam atau nak lebih sedp, simpan semalaman. Boleh hidangkan...Selamat mencuba!

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.