MALAS MASAK?...KITA MAKAN KUEY TEOW GORENG.

rsz_ktg2
Assalammualaikum, salam Selasa. Hari ni che mat cuma nak makan kuey teow goreng saja, tapi bukan yang susah buat, nak yang senang dan cepat. Ok, che mat bikin sesenang boleh, tak guna sambal tumis, tapi guna cili kisar sahaja dan ditambah air rebusan tulang (sebenarnya kuey teow goreng ni sedikit berkuah dan basah). Kalau takde anda boleh guna air biasa saja atau masukkan sedikit kiub pati ayam. Selain tu che mat masukkan udang dan isi kerang, tapi isi kerang kiut sangat, sampai tak kelihatan, puas juga korek2 dan taruk kat atas tapi tetap kurang kelihatan, mungkin kalau anda lihat betul2 akan nampak terselit kat mana2, celah cili jeruk tu ada sekor. Ok lah sebab che mat dalam mood boring sangat, tak boleh nak bebel lama2. Jomm kita lihat resipi mudah ini...Hidangan untuk 2 orang...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram kuey teow
Taugeh secukupnya, dibersihkan, cuci dan toskan
7-8 tangkai pokok kucai, potong pendek
1 camca besar cili kisar
1 camca teh petis (otak udang)
1 biji telur, kacau sedikit
8 ekor udang saiz besar, dibersihkan
1/4 cawan isi kerang
2 ulas bawang putih, cincang halus
2 camca besar kicap lemak manis JALEN
1 camca besar kicap pekat JALEN
Sos ikan secukup rasa
2 cawan air rebusan tulang lembu (atau boleh guna air biasa + sedikit kiub pati ayam)
Cili hijau jeruk, untuk dimakan bersama kuey teow goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak masak. Tumis bawang putih hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah kicap lemak manis dan petis, kacau rata. Masukkan udang dan isi kering. Gaul rata dan masak sekejap.
  2. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur dan bila telur kental, hancurkan dan gaul rata. Tuang air rebusan, kacau dan biar mendidih. Sederhanakan api, sementara itu, taruk kuey teow dalam tapis dan cuci bawah air paip. Toskan sekejap dan masukkan ke dalam kuali. Kacau rata.
  3. Masukkan kicap pekat dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Gaul rata. Tambah taugeh dan kucai, kacau hingga mesra, masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan cili hijau jeruk. Sedap dimakan panas....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

1 Comments

  1. hmm sedapnya.............saya adalah seorang kuliner akan tetapai saat ini saya takut gemuk. tolong kasih solusi Obat Pelangsing paling ampuh dong...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.