BEN ASHAARI

Wednesday, May 6, 2015

LEMAK CILI PADI...WARISAN ORANG REMBAU...

rsz_cili_perot_rebung
Assalammualaikum, salam Rabu semua. Hari ni che mat masukkan entri yang sepatutnya beberapa hari lepas punya. Tapi tak berkesempatan dan menu ini che mat masak Jumaat lepas. Lemak cili padi satu menu yang amat2 sinonim dengan negeri tanah adat, iaitu Negeri Sembilan. Pada pendapat che mat orang2 Negeri Sembilan amat2 pentingkan sedara mara atau 'waghih2' (waris2). Macam mana che mat tau, ehemm, datuk che mat (melayu) orang sana (Labu), dari suku biduanda dan uwan (Rembau) dari suku tiga nenek....errr, bertambah pelik kan sebab kat sana ada suku2..yang tu anda boleh google pasal negeri adat pepatih. Lemak cili padi babat sama rebung ni bahan2nya amat mudah dan betul2 mengikut gaya orang nismilan masak. Hanya gunakan cilipadi, kunyit, serai, santan, asam gelugor, garam dan secubit gula. Identiti masakan mereka, kuning, pekat dan pedas. Kalau teringin nak mencuba, che mat tuliskan resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 gram babat, cuci dan toskan*
1 inci halia, diketuk*
4 ulas bawang putih, diketuk*
1 camca teh garam*(*direbus hingga babat lembut)
600 gram rebung (boleh guna yang jeruk atau yang segar)
4 batang serai, diketuk
1 keping asam gelugor
1 helai daun kunyit, disiat
2 liter santan
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
40 biji cili padi kampung
2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Toskan babat yang telah direbus tadi, biar sejuk. Kemudian potong kecil, masukkan ke dalam periuk bersama rebung (kalau rebung jeruk, cuci dan toskan. Kalau rebung segar, rebus 15 minit dalam air mendidih yang dicampur sedikit garam, kemudian toskan), serai dan bahan2 kisar halus. Kacau rata.
  2. Masak hingga mendidih, masukkan asam gelugor dan tuang santan. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga mendidih, masukkan daun kunyit. Kacau sentiasa dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap lagi rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..
CATATAN MAT GEBU :- Kalau anda guna cili padi kampung warna hijau, anda akan dapat masak lemak cili padi yang kehijau2an, kalau guna cili padi masak (warna merah), kuah masakan anda seperti dalam gambar...Kalau tak tahan pedas boleh kurangkan...Selamat mencuba!!

3 comments:

adda syuhada said...

lepas ni nk try buat babat cmni plk. Hehehehe Thanks share resepi :)

ziana eunos said...

macam sedap, tapi saya xtahu makan masak2 lemak ni hehe

Suhana Mohd.Diah said...

Sedapnya Cik Mat lauk ni...terlur saya..dahla berpuasa...hihi...sue suka ikot resepi Cik Mat, alhamdulillah semuanya menjadi tau! Cik Mat, jemputla jenguk blog Sue ya...terima kasih :)

http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.