KERABU PERUT SAMA TAUGEH

rsz_kerabu_perot1
Assalammualaikum, salam Ahad. Jumaat dan Sabtu che mat tak berkesempatan nak mengadap laptop, sibuk dengan urusan lain. Dan hari Jumaat tu ada masak dan sempat juga ambil gambar, Esok in sha Allah che mat masukkan entri tu yea, walaupun dah basi. Hari ni kita lihat resipi yang mudah. Kerabu perut sama taugeh yang mudah dibuat dan cukup sedap dimakan bersama nasi panas dan topup ikan goreng sudah memadai. Katalah anda tak suka taugeh, boleh saja ganti dengan kacang panjang atau kacang botol. Tak pun ganti dengan daun selom. Menggunakan santan pekat sebagai salah satu bahan utama. Tips untuk mendapat kerabu yang sedap senang saja...ikut citarasa anda yang penting dalam setiap kerabu mesti ada rasa pedas, masin, manis dan masam yang seimbang. Dan aroma dari herba2 yang kita gunakan seperti serai, bunga kantan dan limau purut dan sebagainya memberi identiti kerabu. Nak mencuba?...jomm lihat resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram perut lembu (babat) cuci bersih*
1 inci halia*
3 ulas bawang putih*
3/4 camca teh garam*(*disatukan dan rebus hingga babat empuk)
2 genggam longgar taugeh, dibersihkan
1 biji bawang besar, hiris halus
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
1 batang serai, ambil bahagian putih sahaja dan hiris halus
2 helai daun limau purut muda, hiris halus (jika saiz daun besar, guna 1)
5 biji cili padi hijau, hiris halus
5 biji cili padi merah, hiris halus
2 camca besar kerisik
3/4 cawan pati santan
3 biji limau kasturi
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
1 biji cili merah
1 biji bawang merah kecil
1/2 inci belacan,dibakar


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Toskan babat, biar sejuk kemudian hiris halus. Satukan bahan tumbuk halus dengan santan. Kacau rata dan masak sekejap, tak perlu sampai mendidih, masak hingga suam, perasakan dengan garam dan sedikit gula. Taugeh letak dalam tapis dan siram dengan air panas, tos dan biar sejuk.
  2. Dalam satu bekas, masukkan hirisan perut, taugeh, bawang besar, bunga kantan, daun limau purut, serai. cili padi dan kerisik. Gaul hingga rata. Masukkan santan yang dimasak tadi dan gaul lagi hingga mesra.
  3. Perahkan jus limau kasturi secukupnya (jangan perah semua anda perah 1-2 biji dulu ke dalam kerabu, gaul dan rasa, jika perlu baru tambah lagi). Rasa dan tambah apa yang perlu sama ada garam atau gula. Kemudian boleh dihidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain.... Selamat mencuba!!..


Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.