IKAN TILAPIA TEMPOYAK MANGGA MUDA..

rsz_tilapia_mangga_muda
Assalammualaikum, salam Khamis. Hari ni atas pemintaan bonda che mat. Kita masak ikan tilapia tempoyak sama mangga muda. Che mat guna mangga muda baki dari bikin kerabu yang semalam tu. Mula2 nak teruk pucuk ubi, tapi bosan gileerr, asyik pucuk ubi, jadi kali ni gantikan dengan mengga muda. Mesti ada yang kata, sesuai ke masak tempoyak macam ni ditaruk mangga muda. Sapa kata tak sesuai, sapa kata tak boleh....kan kita yang buat dia, lain lah kalau nko masukkan buah ciku ke atau langsat...yang tu baru tak sesuai (tatau lah kalau ada yang imaginasi mereka agak 'wild' dan mencuba sesuatu yang pelik).Satu petua, mangga masukkan akhir, kalau masuk awal2, nanti dijadi lembik dan hancur. Ikan tilapia che mat goreng aje, malas nak panggang. Yelah kita pun baru saja nak ok dari demam, mood pun swing, kang silap bakar, terus jadi kayu arang. Resipi memang senang dan masakan ini pedas, che mat guna 1/2 cawan cili padi kampung...Ada berani?....jomm semak resipi di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
6-7 ekor ikan tilapia (banyak mana nak guna, ikut saiz ikan)
1 camca teh serbuk kunyit*
1 camca teh garam*
1 biji mangga muda saiz besar 
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
1/2 cawan cili padi kampung
2 inci kunyit hidup
1 camca besar penuh tempoyak
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tilapis disiang, cuci bersih. Kemudian perap dengan jus limau nipis selama 15 minit, cuci kembali hingga bersih, toskan dan gaul dengan serbuk kunyit* dan garam*, perap 10 minit dan goreng hingga masak. Angkat dan ketepikan (kalau anda rajin, boleh juga dipanggang).
  2. Kisar cili padi, kunyit hidup dan tempoyak hingga halus (gunakan 1 cawan santan cair untuk mengisar). Tuangkan ke dalam periuk, masukkan asam gelugor dan serai. Kacau dan masak hingga mendidih.
  3. Masukkan ikan tilapia dan pati santan. Kacau hingga rata dan masak dengan api sederhana. Masukkan daun kunyit dan mangga muda. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain..

Post a Comment

2 Comments

  1. Salam tuan/puan

    nak mintak kerjasama tuan update bloglist. Blog saya telah bertukar dari bankami.net kepada bankami.blogspot.com

    http://bankami.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. rasa nak amek sudu tu.. sudu2 kuah... urmmmm...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.