BEN ASHAARI

Thursday, May 21, 2015

AYAM TEMPRA, MENU KLASIK ORANG PERANAKAN...

rsz_tempra_ciken
Assalammualaikum, salam semua. Memandangkan sejak2 ni masak che mat agak terhad dan masa untuk berblog juga tak sekencang dulu, jadi che mat hanya mampu masukkan entri2 mudah untuk anda cuba. Mungkin anda biasa tengok menu seperti dalam gambar. Dalam dunia orang peranakan, masakan tempra ada satu menu yang agak klasik. Dan sama macam masak kicap orang melayu.Ada pelbagai variasi masakan tempra, selain ayam, ikan, telur dan terung juga boleh dimasak tempra. Ini antara hidangan yang menjadi kegemaran ketika dimakan bersama bubur nasi. Anak2 juga sesuai menikmati juadah ini kerana tidak pedas. Ayam tempra antara menu yang che mat cadangkan untuk bulan Ramadan akan datang sebagai hidangan bersahur. Resipi memang senang, kalau anda nak mencuba petang ini pun boleh....resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam potong ikut suka, buang kulit dan cuci bersih, toskan*
1 camca teh serbuk kunyit*
1 camca teh serbuk lada sulah*
3/4 camca teh garam*(*disatukan, gaul rata dan perap 10 minit)
2 biji bawang besar saiz sederhana, hiris bulat dan leraikan
1 biji cili merah, hiris serong
1 biji cili hijau, hiris serong
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 inci halia, hiris nipis
1 batang leek. kerat pendek dan rendam
1 camca besar cuka makan JALEN (boleh ganti dengan jus limau nipis)
2 camca besar kicap pekat JALEN
3 camca besar kicap lemak mansi JALEN
Garam dan gula secukup rasa (jika perlu)
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam digoreng hingga masak, tak perlu sampai garing. Angkat dan toskan. Tinggalkan kurang lebih 3 camca besar minyak masak. Tumis halia dan bawang putih hingga harum, masukkan kicap pekat, kicap lemak manis dan air. Kacau rata dan biar mendidih,
  2. Masukkan ayam, dan leek (toskan). kacau rata dan masak hingga pekat. Tambah sedikit gula (anggaran 1 camca teh, tak perlu banyak kerana kicap lemak manis dah rasa manis). Masukkan cuka makan, bawang besar, cili merah dan cili hijau. Kacau rata.
  3. Tambah serbuk lada sulah dan masak sekejap. Rasa dan jika perlu tambah garam, baru masukkan sedikit garam. Biar masak untuk 1 - 2 minit lagi dan boleh matikan api. Taburkan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi atau bubur..


4 comments:

Fyna Ahmad said...

waaaaa...sedapnya. memang tergoda macam nih. nyum... nyum..

Julia Johari said...

Terpikat tengok gambar....memukau sgt...

nadzim bakri said...

mak aih..
Berkilat..sedap sgt dah ni

ummi aqilah (LM) said...

Nanti blh cuba buat nih. Tq cmg

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.