SPAGHETTI OLIO BERKUPANG..

rsz_spaghetti_kupang
Assalammualaikum, salam Jumaat yang mulia. Hari ni kita taruk entri spaghetti saja. Yang mudah dan senang dimasak. Spaghetti Olio Berkupang bukan susah nak disediakan dan satu yang che mat suka dengan spaghetti olio ialah dari segi rasa yang asli dan tidak membebankan. Anda boleh masukkan apa saja dan seperti anda nampak spaghetti olio bukan lah jenis berkuah dan terlampau kaya dengan bahan2 perasa. Minyak zaitun paling penting dalam memasak spaghetti olio. Kupang tu anda boleh ganti dengan udang atau pun ayam. Sotong rasanya tak sesuai, kalau scallop boleh. Kupang che mat guna dalam 6 ekor (errr...kupang penjodoh bilangan dia 'ekor' ke eks?...). Ada beberapa bahan yang che mat guna, anda boleh beli di pasaraya2 besar dan mana yang takde tu boleh abaikan saja. Ok, Jommm kita mula memasak....

BAHAN-BAHANNYA :-)
100 gram spaghetti rebus hingga lembut dan toskan
10 biji buah zaitun hitam (black olive)
1 camca teh jeruk capers, cincang halus
2 biji cili padi, cincang halus
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, hijau, kuning) didadu
3 ekor jeruk anchovies, cincang halus
6 ekor kupang saiz besar
1 biji bawang besar, cincang 
2 ulas bawang putih, cincang halus
Sedikit garam
Minyak zaitun secukupnya
Sedikit air (guna air dari rebusan spagetti)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak zaitun, tumis bawang besar dan bawang putih hingga ayu. Masukkan cili padi cincang. anchovies dan jeruk capers cincang. Kacau rata dan masukkan trafficlight capsicum dan buah zaitun. Masak sekejap.
  2. Masukkan kupang, kacau dan tuang sedikit air (anggaran 1/4 cawan). Tambah sedikit garam dan masukkan spaghetti, gaul rata2 dan masak hingga kering, rasa dan jika ok boleh matikan api. Alihkan ke pinggan sesuai dan jika suka boleh drizzle sedikit extra virgin olive oil sebelum dihidangkan.....Selamat mencuba!!.

Post a Comment

3 Comments

  1. memang pebret spaghetti ni..mudah je kn nk buat...

    ReplyDelete
  2. alahai..tgok time2 ni ha...memang menduga iman SA....

    ReplyDelete
  3. saya lapar tengok gambo ni. terimalah balasannya Che Mat! :p

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.