BBQ CHICKEN WRAP

rsz_bbq_ciken_wraps
Salam semua, sebenarnya ini sarapan che mat pagi tadi. Alah benda2 mudah saja, bukan apa sangat. Bila entri macam ni che mat taruk malam, kira ini idea untuk anda bikin sarapan esok hari. Che mat guna wraps MISSION, tapi kalau agak sukar nak dapat di tempat anda, anda boleh guna capati atau roti canai (tapi rasanya zaman sekarang ni tak susah da nak jumpa benda2 macam ni, Tesco, MyDin, Aeon Big, Giant semua ada jual...). Untuk inti tu anda bole taruk apa2 saja yang anda suka. Che mat bikin ayam BBQ dan baki dia guna untuk inti wrap. Kalau nak bikin untuk bekal anak2 anda ke sekolah pun boleh juga, buat dan potong 2 atau 3. Untuk mengelakkan ia terbuka, anda boleh cucuk dengan lidi sate. Guna sosej pun pun boleh, daging burger pun ok atau jika anda bikin salad, masukkan daging ayam yang direbus, kemudian bungkus guna wrap. Jika anda tambah keju dan nak ia meleleh, boleh digrill sekejap, tapi pastikan wrap anda bukan jenis berinti ada sayur2an segar....nak mencuba?...jomm kita mulakan.

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 keping dada ayam, cuci bersih dan cucuk2 dengan garfu*
1/2 camca teh garam*
1/2 inci halia, tumbuk halus*
2 ulas bawang putih, tumbuk halus*
1 camca teh madu*
1/2 camca teh kicap pekat*
1/2 camca teh lada hitam kisar*(*gaul rata dan perap 30 minit)
2 keping wrap jenama MISSION 
Sedikit trafficlight capsicum dihiris memanjang
1 biji timun jepun saiz kecil, hiris memanjang
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
Daun salad secukupnya (che mat guna butterhead salad)
Mayonnaise atau sebarang sos kegemaran anda
Keju  cheddar dihiris nipis, jika suka

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam non-stick pan (che mat guna minyak zaitun dalam 1 camca teh), kemudian taruk dada ayam yang diperap tadi. Masak dengan api kecil hingga ayam masak (kurang lebih 4-5 minit untuk setiap bahagian). Tutup permukaan pan untuk mempercepatkan proses memasak. Angkat sejukkan sekejap dan hiris memanjang. Ketepikan.
  2. Panaskan sekejap wrap dalam kuali. Keluarkan dan letak atas pinggan atau papan pemotong. Sapu sedikit sos kegemaran anda, kemudian susun daun salad, trafficlight capsicum, timun, keju dan hirisan ayam bbq tadi. Taruk beberapa gelelang bawang, paipkan dengan sedikit lagi sos dan gulung wrap anda, boleh cucuk dengan lidi sate atau bungkus dengan kertas minyak macam che mat bikin tu. Buat kaedah sama untuk baki wrap dan bahan2. Hidangkan segera..

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.