BEN ASHAARI

Saturday, February 14, 2015

SUP KAMBING ALA MAMAK..

rsz_sop_kambeng
Assalammualaikum, salam semua...tak sempat nak update blog siang tadi. Maka malam ini che mat usahakan juga menulis satu entri resipi. Kadang2 material untuk entri memang dah ada, cuma idea menulis agak tumpul. yelah kita ni nak merepek meraban pun kena gak ada 'isi', bukan main harung begitu saja. Anda pernah makan sup kambing mamak?...Mesti ada yang pernah dan ada yang tidak. Dan che mat dengan konfidennya cuba membuat sup kambing ala mamak, siang tadi. Rasanya tak susah mana cuma dari sumber2 yang che mat baca di Internat, sup kambing mamak ni, kuahnya pekat, berempah, dan agak 'keras' dari segi aromanya. Dan ada pelbagai cara che mat baca untuk menjadikan kuahnya pekat, ada tu dicampur dengan kentang yang direbus kemudian dilecek dan ada yang menggunakan tepung kacang dhal. Tapi che mat tak taruk semua tu dan alhamdulillah kuah sup tetap pekat...

rsz_sop_kambeng1
Walaupun cara che mat masak mungkin tidak seasli masakan mamak (yelah dah kita ni pun bukannya 'mamak blood'. yea dak), tapi rasa dia in sha Allah sedap. Bagi yang tak makan kambing, anda boleh saja ganti dengan daging lembu, atau guna tulang lembu yang ada daging. Kaedah memasak sedikit beza dari biasa. Rempah ratus ditumis darat, kemudian baru dimasukkan ke dalam daging kambing yang telah direbus. Ada yang kata, di kedai mamak, mereka asingkan isi dengan kuahnya, dan jika ada pelanggan nak, baru mereka letakkan isi kambing yang telah direbus tadi dalam mangkuk dan dicurah kuah sup. Pada pendapat che mat, kalau mereka masukkan sekali daging kambing yang telah direbus dalam kuah, dan kuah pula sentiasa panas, sudah pasti daging kambing akan hancur lunyai, yelah dah berjam2 dalam kuah sup yang mendidih, logik kan?..Apa2 pun itu hanya dari kotak fikiran che mat saja, selebihnya 'rahsia' encik mamak yang bikin sup itu. Jika nak mencuba versi che mat, resipi seperti dibawah ini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
700 gm daging kambing (che mat guna bahagian peha), dipotong
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
2 biji buah pelaga*
5 kuntum bunga cengkih*(*rempah tumis)
4 biji kentang saiz sederhana, kupas dan belah 4 setiap 1, rendam
1 batang lobak merah, dipotong berbaji, rendam
1 pokok daun sup, kerat kasar
1 helai daun pandan, disimpul
2 batang serai, diketuk
1/2 camca besar lada hitam, tumbuk halus
1 1/2 camca besar rempah sup Adabi*
1 camca besar penuh rempah kurma Adabi*
1/2 cawan air*(*dibancuh hingga menjadi pes rempah)
5 biji bawang merah kecil. hiris
Garam secukup rasa
Air secukupnya
Hirisan daun sup/daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
10 biji cili padi

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Gaul daging kambing dengan 1 camca besar tepung gandum hingga rata. Perap 15 minit, kemudian cuci bersih dan toskan. Masukkan ke dalam periuk bersama2 daun pandan, serai, rempah tumis, lada hitam tumbuk, daun sup yang dikerat kasar dan air secukupnya. Kacau dan masak hingga mendidih.
  2. Sementara itu, panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/4 cawan). Goreng bawang merah hiris hingga perang, pastikan jangan hangus. Kemudian masukkan bahan2 kisar halus dan kacau rata. Tambah pes rempah, kacau dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau selalu.
  3. Kemudian masukkan rempah yang ditumis tadi ke dalam periuk berisi daging kambing. Kacau rata dan terus merebus hingga daging kambing empuk. Masukkan kentang dan lobak merah, kacau dan jika perlu tambah sedikit air panas. Masak hingga kentang dan lobak merah empuk. Perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  4. Cedok sup kambing ala mamak ke dalam mangkuk sesuai, tabur hirisan daun sup, daun bawang dan bawang goreng. Hidangkan bersama roti atau nasi. Kalau nak makan dengan ketupat pun boleh.....Selamat mencuba!!..

2 comments:

Nadia Johari said...

tak pernah rasa sup kambing ala mamak..selalu mamak makan roti canai je..hehee

Afifah Jamalluddin said...

Ptg ni berbuka dgn sup kambing ala mamak ikut resipi di sini. Harap menjadi.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.