BEN ASHAARI

Monday, February 23, 2015

PACERI BUAH KEDONDONG ATAU AMRA...

rsz_paceri_amra
Assalammualaikum, salam Isnin. Hari ni che mat masak awal. Tapi rasa liat sangat nak tulis entri blog. Nasib baik lah che mat blogger masakan, tak perlu nak stress sangat. Pernah makan paceri buah kedondong atau buah amra?..Che mat sendiri pun baru pertama kali cuba. Plan nak buat entah berapa kali, tapi bila pi petik buah amra, kupas, gaul sama asam boi, terus lupa nak bikin paceri. Tapi hari ni lain cerita. Awal2 pagi lagi kupas siap2 (buah che mat dah ambik petang semalam), dalam 15 biji macam tu. Sebab tak pernah buat, che mat google juga macam mana nak diperlakukan pada si amra tu sebelum dimasukkan ke dalam kuah paceri. Ada macam2 versi, direbus 1/2 empuk dan ada masukkan terus dan masak hingga amra empuk. Ok che mat pilih cara rebus 1/2 empuk, baru masuk dalam kuah paceri. Resipi untuk kuah paceri tu sama macam che mat biasa buat, cuma ada tambah bahan2 lain sikit. Tapi kali ni tak letak udang kering sebab Bak kan ada gaot, dan memang tengah berpantang makan benda2 macam tu...Kalau anda nak mencuba, resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 biji buah amra/buah kedondong
2 bji cili hijau, belah 2 setiap 1 dan rendam
2 biji cili merah, belah 2 setiap 1 dan rendam
2 1/2 camca besar rempah kari daging (Baba's)
1 camca besar sebuk ketumbar
1/2 camca besar serbuk jintan manis
2 camca besar cili kisar
2 camca besar penuh kerisik
4 camca besar gula perang (atau secukup rasa)
1 cawan pati santan
3 cawan air
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup
3 biji buah keras, hiris

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Buah amra/kedondong dikupas, cuci. kemudian rebus hingga setengah empuk (che mat cucuk2 sikit buah amra dengan garfu sebelum direbus, berhati2!), toskan. Cili merah dan hijau dibelah 2 tapi tak putus setiap 1 dan di rendam (che mat guna cili akar, dan masukkan sebiji2). Bancuh bahan2 kisar halus dengan rempah kari, serbuk ketumbar dan serbuk jintan manis, kacau rata dan tambah sedikit air jika perlu. Kacau hingga menjadi pes. Ketepikan
  2. Panaskan minyak dalam kuali, anggaran 1/2 cawan. Masukkan bahan2 tumis dan juga cili kisar. Masak hingga cili garing. Tambah pes rempah, kacau rata dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Masukkan gula perang dan santan, kacau rata. Biar mendidih.
  3. Tuang air dan masukkan kerisik, kacau dan bila mendidih, masukkan buah amra tadi dan gaul rata. Masak hingga buah amra empuk. Perasakan dengan garam secukupnya dan masukkan cili merah dan cili hijau. Masak hingga pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi berperisa atau nasi putih.... Selamat mencuba!.


3 comments:

adda syuhada said...

sedapppp

Diana Rashid said...

tak pernah cuba lagi nih..sesuatu yang baru bagi saya..

HASRUL HASSAN said...

Uhh saya pun Diana .. first time dengar ni

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.