BEN ASHAARI

Sunday, February 1, 2015

KETUPAT ASAM PEDAS IKAN PARANG?...

rsz_ketupat_asam_pedas

Assalammualaikum, salam Ahad. Pagi tadi che mat bikin cekodok bawang atas permintaan Bak. Dan semalam che mat ada bikin sup ayam kampung serta rebus ketupat. Tapi tekak tak nak dah makan ketupat dengan sup, jemu. Hari ni masak asam pedas ikan parang dan che mat belasah makan sama ketupat, nampak pelik aje, tapi hakikatnya tidak sama sekali. Kan kita yang buat dia, betul tak. Lagi pun ketupat itu sendiri dari beras. Ada yang komen di FB, kata makan dengan burasak. Memang yea juga kalau orang Bugis, mereka memang makan burasak dengan ikan parang masak asam pedas. Cuma burasak bukan satu makanan yang senang dibuat. Memakan masa yang agak lama. Kalau raya tu barangkali boleh lah dapat, kalau hari2 biasa ni agak sukar..

rsz_ketupat_asam_pedas1

Asam pedas ikan parang yang che mat masak ini lain sikit. Ikan parang che mat goreng dulu, tapi jangan sampai garing, cuma goreng lembap2 saja. Dan che mat masukkan sedikit tomato puri dalam kuah asam pedas untuk mengelakkan kuahnya pedas, sebab Bak memang tak makan pedas. Tapi kalau anda buat, tak perlu letak tomati puri pun takpe, che mat cuma nak kasi kaler dia saja lebih menyerlah sebab cili kisar tak guna banyak. Che mat guna taugeh, hirisan daun bawang, sedikit kacang tanah goreng dan bawang goreng untuk hiasan. Kalau suka boleh tabur sedikit ikan bilis goreng macam che mat taruk tu. Rasa dia sedap ke?....semestinya sedap...dan anda pasti menyukainya..Berani mencuba?...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 keping ikan parang saiz besar, dibelah 2 setiap 1. cuci dan toskan*
1/2 camca teh garam*
1 camca teh serbuk kunyit*(*digaul rata dan goreng sekejap, angkat dan toskan)
1 batang serai, diketuk
1/2 inci halia, diketuk
1 kuntum bunga kantan, dibelah 2
1/2 camca besar pes asam jawa
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 senduk nasi penuh cili kisar
1 camca besar tomato puri
1 kiub pati ikan bilis
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
Secubit belacan

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Ketupat atau nasi impit secukupnya
Hirisan daun bawang atau daun kucai
Taugeh, dibersihkan, cuci dan toskan
Bawang goreng
Ikan bilis goreng
Kacang tanah yang digoreng

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/4 cawan). Tumis serai, halia dan bahan2 kisar halus hingga harum. Masukkan serbuk kunyit dan tomato puri. Kacau rata dan masak sekejap. Tambah cili kisar, kacau dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Tambah pes asam jawa, kacau dan tuang air (anggaran 1 liter atau secukupnya). Biar mendidih dan tambah kiub ikan bilis (jika guna). Masukkan ikan dan bunga kantan. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Masak sekejap dan rasa, jika ok boleh matikan api.
  3. UNTUK KETUPAT ASAM PEDAS :- Potong ketupat atau nasi impit secukupnya dan masukkan ke dalam mangkuk sesuai. Letak taugeh secukupnya, tuang kuah asam pedas bersama sekeping ikan parang tadi. Tabur hirisan daun bawang, bawang goreng, ikan bilis goreng dan kacang tanah goreng, boleh hidangkan..

3 comments:

Mialia said...

Wah nice idea ^^

Maria Hasun said...

fuhh new resepi. x perna dgr

HASRUL HASSAN said...

Ini menu rare ni .. tak penah tahu pun ...

Mekasih Che Mat berkongsi resepi.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.