BEN ASHAARI

Sunday, February 15, 2015

GULAI PISANG MUDA SAMA IKAN MASIN..

rsz_pisang_ikan_masin
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni kita menggulai pisang muda. Tempoh hari masa che mat ke Labu Negeri Sembilan menghadiri undangan majlis perkahwinan saudara terdekat kami, menu hidangan mereka ada terselit gulai pisang muda sama ikan masin. Bila balik bonda che mat pun asyik dok menyebut2 aje nak masak gulai pisang muda. Semalam semasa menziarah sedara che mat, dan dia memang ada kedai runcit, kebetulan ada pisang muda. Alhamdulillah, rezeki, dapat lah dalam 2 sisir macam tu pisang  kapas yang muda (kurang lebih 1 kg). Bukan tu  saja dapat juga kelapa...moga Allah murahkan rezeki beliau. Maka pagi tadi bermulakan operasi memasak gulai pisang muda sama ikan masin. Seperti biasa ikan masin pilihan che mat, ikan masin kurau (che mat guna 5 ketul tulang ikan masin yang masih ada isinya), tapi anda boleh guna ikan talang, ikan duri atau ikan sepat masin, terpulang. Kalau gulai di Negeri Sembilan dah tentu pedas dan berapi, tapi gulai che mat tidak pedas sebab Bak tak tahan pedas. Memasaknya agak mudah. che mat kongsikan resipinya dengan anda....Jommmm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg pisang muda (pisang kapas)
5 ketul tulang ikan kurau masin yang masih ada isi
3 batang serai, diketuk
2 helai daun kunyit, disiat
1500 ml santan cair
400 ml pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
Air jika perlu

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci kunyit hidup
1 camca besar ikan bilis, rendam dan toskan
1 biji cili merah
10 biji cili padi (boleh tambah atau kurangkan)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pisang dicuci bersih, dan buang segala kekotoran yang ada pada kulit pisang. Kemudian belah 2 pisang muda tadi. Rendam. Ikan masin kurau terlebih dahulu dicuci, rendam sekurang2nya 1 jam untuk mengurangkan rasa masin terlampau. Ganti air rendaman dengan air baru setiap 20 minit. Kemudian toskan.
  2. Toskan pisang muda, masukkan ke dalam periuk bersama2, asam gelugor, serai titik dan bahan2 kisar halus. Gaul rata dan tuang santan cair. Masak hingga mendidih dan pisang 1/2 empuk. Masukkan tulang ikan masin kurau dan daun kunyit. Kacau dan masak sekejap. Jika kurang kuah, anda boleh tambah sedikit air.
  3. Tuang santan pekat, kacau dan masak dengan api kecil hingga mendidih. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak hingga pisang empuk, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan, telur dadar dan ikan goreng.


3 comments:

Eny Abdullah said...

Amboii sedapnyaaa gulai pisang....

Nooriah Abdullah said...

Pisang sabah baru saja di tebang semalam, dok cadang nak buat masak lemak jugak, tut tut cikmat yg buat dulu ni tk boleh jadi ni...sebelum pisnag tu kuning esuk boleh lah merajinkan diri di dapur..

Nadia Johari said...

terliur che mat oii

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.