BUTTERMILK PANCAKE YANG GEBU...

rsz_buttermilk_pancake (1)
Salam semua, mula2 nak taruk entri ini esok pagi, tapi bila fikir2 balik, taruk malam pun ok juga, sekurang2nya boleh beri idea pada pengunjung blog che mat. Bila kita berblog masak2, bukan nak tunjuk kita ni hebat, pandai segala2nya, tapi sekadar berkongsi dengan mereka yang rasa memerlukan (ayat 100 juta kali ulang dah tu). Memang kami blogger masakan tidak ada pendidik formal, kecuali kalau ada chef2 yang buka blog, itu mungkin dalam kategori profesional barangkali. Dan mereka ada sijil perakuan dan mereka memang memerlukan benda2 sebegitu untuk mendapat pekerjaan. Tapi mereka juga perlu melalui proses pendidikkan amali untuk memantapkan skill, bukan setakat baca nota dan cuba sikit, kemudian terus jadi profesional. Kalau kita yang memasak di rumah ini walaupun tidak 'setaraf' dengan mereka, tapi rasa che mat skill kita lebih mantap dari mereka, cuma mungkin tidak menepati standard antarabangsa lah kan. Satu lagi pasal buku masakan, kalau kita lihat yang tidak mendapat pendidikan formal dalam bidang masakan masih boleh menghasilkan buku masakan yang jauh lebih laris dari chef2 yang ada nama, maaf bukan nak mengaitkan dengan siapa2, tapi ianya kenyataan, contohnya Kak Hanieliza dan blogger2 masakan lain....Che mat bila lagi?...part che mat tu tak perlu lah, kita ni masih tak layak untuk semua itu...Ok lah, kita tinggalkan cerita yang remah temeh tu, moh semak resipi pancake yang mungkin anda boleh bikin esok sebagai sarapan pagi....Jommm...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan + 1 camca besar penuh  tepung berserbuk penaik (self-raising flour)*
1/2 camca teh soda bicarbonate*
1/4 camca teh garam halus*(*gaul rata dan ayak)
1 biji telur gred A
1 camca besar penuh gula kastor
1 cawan + 4 camca besar susu segar
1 camca teh cuka makan JALEN
1/2 camca teh esen vanilla
2 camca besar mentega, cair dan sejukkan
Ais krim vanilla untuk dimakan bersama pancake
Sedikit madu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Bancuh susu segar dengan cuka makan, dan biarkan sekejap. Sementara itu,masukkan tepung yang telah diayak dalam satu bekas, masukkan gula kastor dan gaul rata. Tambah telur dan kacau. Perlahan2 tuang bancuhan susu dan cuka (buttermilk) sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan whisk hingga sebati dan buttermilk habis.Tuang pula mentega cair dan esen vanilla, kacau rata hingga licin dan tidak berbintil2. Rehatkan 5 minit.
  2. Panaskan non-stick pan, lenser dengan sedikit minyak atau mentega, kemudian lap dengan tissue dapur bersih. Cedok 1/4 cawan adunan pancake, kemudian tuang perlahan di bahagian tengah pan tadi. Pastikan api kecil. Biar hingga permukaan pancake berlubang2 dan kering sedikit, kemudian terbalikkan. Masak untuk 1 minit lagi dan boleh angkat. Buat kaedah sama untuk baki adunan, pastikan anda lenser dengan sedikit minyak atau mentega sebelum menuang adunan pancake yang baru.
  3. Hidangkan bersama ais krim vanilla atau apa2 ais krim pilihan anda, dan jika suka drizzle dengan sedikit madu. Hidangkan sebagai sarapan pagi....Selamat mencuba!!...
CATATAN MAT GEBU :- Jika anda tiada stok tepung berserbuk penaik atau self-raising flour, anda boleh guna tepung gandum biasa (sukatan sama seperti dalam resipi), kemudian campurkan 1 camca teh penuh baking powder bersama2 soda bicarbonate dan garam halus, gaul rata dan diayak.

Post a Comment

2 Comments

  1. Assalammualaikum, che mat
    Terima kasih sbb letak resepi ni
    Mmg terfikir nk buat pancake esok
    Bukak2 je blog che mat, nampak resepi
    Mmg rezeki. Bila baca resepi, nampak tepung naik sendiri, terus mcm nak cancel sbb takde tepung tu kat umah. Bila baca smpi hbs, nampak catatan. Hehe. Betul2 membantu.

    ReplyDelete
  2. lama dah tak buat pancake ni... tengok tayangan amal kat sini, haruslah esok nak kena buat jugak!

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.