BEN ASHAARI

Thursday, February 26, 2015

AYAM PONGTEH UNTUK SEKIAN KALINYA..

rsz_pongtehh_ciken

Assalammualaikum, salam Khamis. Tatau nak masak apa hari ni. Dah hari2 mengadap dapur sampai bosan pun ada. Bukan takde bahan2 mentah dalam freezer tapi kebanyakkannya kurang sesuai untuk dimasak bila ada yang berpantang. Nak masak udang nanti Bak tak boleh makan sebab gaot. Kalau ikutkan ayam pongteh ni pun tak boleh sebab ada tauco, tapi che mat buat juga lah sebab buntu dah nak masak apa. Selain tu che mat goreng kobis, campur ikan bilis dan soo hoon (nak ikutkan ikan bilis pun tak boleh juga...haish). Ayam pongteh ni sebenarnya apa?...Ia satu hidangan tradisi orang2 peranakan Baba Nyonya, dan dihidangkan dihari2 perayaan mereka. Ia seakan2 ayam macam kicap, tapi tak guna kicap banyak dalam kuantiti yang banyak. Kentang dan cendawan shiitake antara bahan penting. Ada yang masukkan rebung, tapi che mat lebih suka ayam pongteh yang macam ini.

rsz_pongtehh_ciken1

Ia satu masakan tidak pedas dan sesuai juga untuk anak2. Dan pada akhir masakan dimasukkan cili merah dan cili hijau yang dipatah2kan (che mat potong sederhana tebal). Ayam pongteh lenih enak kalau dibiarkan beberapa jam sebelum dihidangkan. Boleh dimakan sama nasi putih atau anda boleh cicah roti. Bila menghidangkan ayam pongteh, sambal belacan wajib ada, kira pendamping setia. Untuk resipi ini che mat guna 1/2 ekor ayam saiz sederhana. Bagi yang tak suka atau susah nak dapatkan cendawan shiitake (samada yang segar atau yang kering, kalau yang kering anda kena rendam dalam air panas hingga cendawan kembang), anda boleh ganti dengan cendawan butang dalam tin. Ok, joommm kita mula memasak...(terima kasih blogger ini sebab...ehemmm...cuba baca dulu...terharu ai)..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam saiz sederhana, dipotong kecil, cuci bersih dan toskan
3 biji kentang, kupas dan belah 4 setiap 1, rendam
10 kuntum cendawan shiitake segar, cuci dan toskan
2 camca besar tauco, dihancurkan sedikit
1 camca besar kicap pekat JALEN
2 camca besar kicap cair
2 camca besar gula perang
3 cawan air (atau secukupnya)
1 biji cili merah, dipotong kasar
1 biji cili merah, dipotong kasar
8 biji bawang merah kecil*
4 ulas bawang putih*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan 4 camca besar minyak dalam periuk. Tumis bahan2 tumbuk halus hingga harum, masukkan taucu dan kacau rata. Masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan ayam dan kicap pekat. Gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang air, kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan kentang dan masak dengan api sederhana hingga ayam 1/2 empuk. Masukkan cendawan shiitake dan kicap cair. Kacau dan terus memasak hingga ayam empuk. Tambah gula perang, kacau dan masak sekejap. Akhir sekali masukkan cili hijau dan merah, kacau rata dan rasa, jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi, sambal belacan dan ulam2man...

2 comments:

Suriya Majid said...

tak dapat makan, jamu mata pun okeh dah..hehehe

Saniah Ahmad said...

kalau che mat yang buat pasti sedapkan,, hanya mampu menelan air tekak je hihihi,,presentation dia mengancamm!!

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.