TUMIS LEMAK CILI HIJAU...

rsz_lombok_ijo
Assalammualaikum, salam Selasa. Tempoh hari masa beli ayam, che mat ada simpan pedal dan hati ayam dalam freezer. Nak buat sambal goreng rasa boring pulak. Teringat seorang sahabat che mat yang juga dulu dia ni seorang blogger, Sue Joshua, ada kongsikan satu resipi ringkas di wall FB beliau. Satu menu masakan orang2 jawa yang mudah dibuat, dan sedap rasanya. Seakan2 masak lemak, tapi pekat dan tak berapa pedas (pedas tu anda boleh tambah cili lagi kalau suka, ikut selera masing2). Sedap dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan sayur pilihan anda (che mat cuma makan dengan ulam raja dan daun selom saja). Resipi asal guna 10 pedal ayam dan 10 hati ayam, tapi che mat cuma ada 3 hati ayam dan 3 pedal. Kalau anda suka makan pedal dan hati, boleh cuma resipi ini. Terima kasih sekali lagi pada Sue. Resipi saya share kan di sini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 keping tempedal ayam*
10 keping hati ayam*
1 inci halia ditumbuk hancur*
3 ulas bawang putih, ditumbuk hancur*(*direbus selama 10 minit dan toskan)
1 keping tempe berbungus plastik (guna 2 kalau yang berbungkus daun)
1 cawan santan
4 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
1 inci halia, dihiris halus
5 biji cili hijau, hiris
5 biji cili padi, hiris
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 3 camca besar), Tumis bawang merah, bawang putih, halia, cili hijau dan cili padi hingga harum, masukkan santan dan sedikit air (dalam 1/4 cawan), kacau rata dan biar mendidih.
  2. Masukkan asam gelugor, pedal, hati dan tempe. Kacau rata dan masak hingga pekat, guna api kecil dan kacau sekali sekala. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Tabur sedikit hirisan cili merah sebagai hiasan....Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain.

Post a Comment

6 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.