CHAR KUEY TEOW LAGI...MENU ORANG MALAS...

rsz_char_kuey_teoww

Assalammualaikum, salam Sabtu. Hari ni rasa macam nak cuti masak, malas sangat, nak melingko ajr. Tapi tu lah malas2 pun kena gak menggedik ke dapur walaupun perasaan ketat macam gear takde minyak gris..huhu, apa nak buat suka tak suka kena gak leer melaksanakan tugas. Bak pulak baru saja nak baik dari sakit gaot, dan tak boleh makan sebarang termasuk kekacang dan benda2 yang bersangkut paut dengan sakit gaot. Untuk Bak seawal pagi tadi sebenarnya che mat dah bikin kan sup ayam kampung, kemudian rebus mi hoon untuk dimakan bersama sup ayam tadi. Untuk bonda che mat rebuskan ketupat NONA...alhamdulillah settle menu untuk mereka. Dan che mat pulak termengidam char kuey teow kerang. Kerang pulak tinggal koret2 aje, jadi ku campakkan beberapa ekor udang yang masih ada kulit...kes malas nak kelengsetkan kulit udang tu, biar macam tu. Satu bagusnya makan pun sopan, takde lah jadi pelahap.

rsz_char_kuey_teoww1

Che mat guna kurang lebih 200 gram kusy teow dan che mat cuci sebelum dimasukkan ke dalam kuali. Kalau cuci awal dan toskan, nanti kuey teow melekat2 antara satu sama lain. Untuk perench hanya guna belen sambal tumis yang ada dalam feezer. Kalau anda ada pes mi bandung Tok Mommy Kitchen, anda boleh gunakan sebagai pes untuk char kuey teow. Ada yang suka kuey teow yang sedikit berkuah dan ada suka yang agak kering. Kalau suka berkuah, anda boleh tuangkan sedikit stok ayam atau air rebusan kulit udang. Kalau takde, air masak pun boleh. Apa makna makan char kuey teow tanpa cili hijau jeruk, yea tak...Che mat pernah share cara nak buat cili hijau jeruk sebelum ni kan, anda boleh cari yea...Nak try resipi chay kuey teow orang malas ni?.....Resipi seperti berikut...

BAHAN-BAHANNYA :-)
200 gram kuey teow (kurang lebih)
1 genggam taugeh atau secukupnya
15 tangkai kucai, potong pendek
8 ekor udang saiz sederhana, dibersihkan
1 genggam isi kerang
3 ulas bawang putih, cincang halus
2 camca besar penuh sambal tumis
2 biji telur, dipukul sedikit
1 camca besar kicap pekat JALEN
1 camca besar kicap lemak manis JALEN
Sos ikan secukup rasa (boleh ganti dengan kicap cair)
Cili hijau jeruk, untuk dimakan bersama char kuey teow
Sedikit hirisan cili merah untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan 2 camca besar minyak, tumis bawang putih hingga harum, masukkan sambal tumis dan kacau rata. Tambah isi kerang dan udang. Gaul dan masak hingga udang berubah warna. Tolak ke tepi kuali, masukkan telur dan biar sedikit mengental. Kacau hancur dan gaul rata.
  2. Masukkan kicap pekat, kacau rata. Sementara itu, cuci kuey teow bawah air paip, toskan dalam tapis dan masukkan ke dalam kuali. Gaul hingga rata dengan bahan2 lain. Tambah kicap lemak manis dan sedikit sos ikan. Kacau.
  3. Masukkan taugeh dan kucai, kacau rata dan rasa, jika perlu baru tambah lagi sos ikan secukup rasa. Masak sekejap dan matikan api. Alihkan ke dalam bekas sesuai, hias dengan hirisan cili merah dan hidangkan bersama cili jeruk.....Sedap dimakan panas. Selamat mencuba!!..

Post a Comment

5 Comments

  1. telan air lior ni che mat...malas pon sangat bernafsu melihatnya..uhhh !!

    ReplyDelete
  2. Lapaq Plk Tgok Pic Makanan...

    ReplyDelete
  3. Favourite ni.. Lapar terus ena.. nanti nak try buat

    ReplyDelete
  4. menu orang malas gitu punya sedap... kalau menu rajin tu macam mana yer...mesti macam buffet hotel nih...

    salam singgah

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.