BEN ASHAARI

Friday, December 19, 2014

SOTONG GORENG KUNYIT PEDAS..

rsz_sotong_kunyit_pedas
Assalammualaikum, salam Jumaat semua. Pagi2 lagi dah hujan kat kampung che mat, kensel semua plan nak mencuci baju (tapi yang dah ter cuci pun ada tu dalam mesin basuh, huhu...basi lah alamatnya ). Bila hujan macam ni, mula lah nampak bantal aje. Nak ke dapur pun lemau macam biskut masuk angin. Tapi takpe, kena semangat. Ok, bukak peti sejuk, keluarkan apa yang perlu dan jomm kita mula masak. Paling senang sotong goreng kunyit. Tapi kali nak pedas sikit, tapi bukan sampai pedas gileer...cuma pedas2 terasa saja. Sebab saiz sotong agak comel, che mat tak kerat, terus masak sekor2 macam tu, tapi dah dibersihkan terlebih dahulu. Resipi simple dan cepat dan sedap dimakan bersama nasi panas. Kalau lepas makan gatal macam mana?...Seperti biasalah, telan ubat...kalau gatal gak, kawin satu lagi...ehhh...haha...jangan caya yea, yang tu gurau saje... Resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram sotong saiz sederhana, dibersihkan*
1 1/2 inci kunyit hidup*
2 ulas bawang putih*
1 camca teh garam*(*ditumbuk halus dan gaul rata dengan sotong, perap 30 minit)
1 biji bawang besar, hiris bulat dan leraikan
2 ulas bawang putih, hiris halus
1 camca besar penuh cili kisar
1 camca besar sos tiram
1/2 camca besar tepung jagung
Sos ikan secukup rasa
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang putih hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Tambah sos tiram dan kacau rata, masak hingga naik minyak. Sementara itu masukkan tepung jagung ke dalam sotong yang telah diperap tadi, gaul rata. Masukkan ke dalam kuali dan kacau.
  2. Masak hingga sotong berubah warna. Tambah hirisan bawang besar, kacau dan masak hingga bawang layu. Rasa dan jika kurang masin, boleh masukkan sos ikan secukup rasa. Masak sekejap dan boleh matikan api. Tabur hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain..


Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.