BEN ASHAARI

Sunday, December 21, 2014

SAYUR CHAP CHAI SAMA SCALLOP

rsz_chap_chai_scallop
Assalammualaikum, salam Ahad semua. Hari ni masak yang ringkas2 sudah lah. Malas sebenarnya tak melangok kat dapur lama2, boring juga. Jadi masak secepat mungkin, kemas2 dan tinggalkan dapur. Tapi sempat juga che mat bikin apam gula melaka. Sayur chap chai atau lebih dikenali dengan sayur campur satu menu yang ringkas dan menjadi kesukaan che mat. Boleh masukkan beberapa jenis sayur tapi antara yang wajib ialah bunga kobis, lobak merah, putik jagung, saleri, sweet pea dan cendawan butang. Kalau nak masukkan yang lain seperti brokoli, capsicum dan sebagainya juga boleh. Sos tiram sebagai bahan perasa utama, selain anda boleh masukkan udang atau daging ayam untuk perencah. Kali ni che mat guna scallop, disebabkan scallopt tidak boleh dimasak lama, nanti keras, maka che mat saute atau goreng dengan sedikit minyak hingga keperangan dan angkat. Kita masukkan scallop pada proses akhir memasak chap chai dan untuk kelainan, scallop che mat goreng guna mentega..er...pening yea?...haha. releks....baca resipi dulu, in sha Allah anda akan faham...

BAHAN-BAHANNYA :-)
15 biji isi scallop*
1/2 camca teh lada hitam kisar*
Secubit garam*(*digaul rata dan perap sekejap)
1 batang saleri, hiris sederhana tebal
Sebesar penumbuk bunga kobis, dipotong sekuntum2
15 tangkai kacang sweet pea
1/2 biji red capsicum, dipotong kiub
5 batang putik jagung, hiris serong
6 biji cendawan butang, belah 2 setiap 1
1/2 batang lobak merah, hiris nipis
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
1 camca besar sos tiram
1/2 kiub pati ikan bilis, dihancurkan
1 camca teh lada sulah
Garam secukup rasa
Sedikit air
1 camca besar mentega

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan mentega kemudian goreng scallop tadi sekejap dengan api sederhana hingga perang pada kedua2 bahagian. Angkat dan ketepikan. Dalam kuali yang sama, masukkan 3 camca besar minyak masak dan biar panas.
  2. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga perang dan layu. Masukkan sos tiram dan kiub pati ikan bilis. Kacau rata, tambah sayur2 yang keras dulu seperti lobak merah, bunga kobis, saleri dan putih jagung. Tuang sedikit air (anggaran 5 camca besar). Kacau dan masak hingga sayur lembut.
  3. Tambah cendawan, kacang sweet pea dan red capsicum. Gaul rata dan masukkan serbuk lada sulah, scallop dan jika perlu perasakan dengan sedikit lagi garam. Kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain.

6 comments:

Eny Abdullah said...

wuishhh sedapnyaaaaaa!!!!!!

Nadia Johari said...

Nak rasa air tangan cikmat

Najib Ariyan said...

sayur capchai... sayur campak2 yg nampak sedap sangat... complete ngan sayur dan protein... nice sharing

Miss Yana said...

Ya Allah..sedapnyer! Tgok je ni pon..nrik sunguh!

Mayang ABDUL RAZAK said...

besnyer... boleh jadi menu diet atkin ni..

ummi aqilah (LM) said...

Meriah!! Suka sgt. Takyah lauk pun dah selera

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.