BEN ASHAARI

Saturday, December 20, 2014

SAMBAL HIJAU SAMA PETAI...

rsz_sambel_ijo
Assalammualaikum, salam Sabtu. Alhamdulillah cuaca baik hari ni, dapat lah mendobi tak sikit banyak. Petang belum pasti lagi, silap2 hujan. Dan turut bersimpati dengan mangsa2 banjir di tige negeri di pantai timur. Kata bonda, kita, baru rumah bocor sikit dah bising, ni dia orang ada tu air sampai bumbung dan ada yang lebih malang, rumah roboh dihanyut dek banjir...huhu. Hari ni che mat masak gulai labu manis, dan tak perlu entri lah kan, sebab benda2 biasa saja. Tapi ada satu lagi yang bess che mat buat. Ni semua gara2 Kak Jee menayang bagai di blog beliau di sini, sampai ku ternoda sudah. Sambal hijau yang amat sedap dimakan bersama nasi panas, ikan goreng dan sedikit kicap JALEN. Kali ni che mat masukkan ikan bilis tambah dan petai. Cili hijau petik kat belakang yang bonda tanam. Menurut kata kak jee, petua untuk mendapat sambal hijau yang sedap, guna minyak lebihan anda menggoreng ayam untuk memasak sambal ini. Tapi che mat takde minyak goreng ayam. Maka ku tambah kiub ikan bilis saja...Resipi memang senang che main agak2 saja ye masa memasak sambal ini dan in sha  Allah rasanya sedap....Jommm cuba!!..

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 biji cili hijau saiz besar, cuci dan patah2kan
20 biji cili padi kampung, yang warna hijau
2 biji bawang besar, dibelah
1 kiub pati ikan bilis
1/3 cawan isi petai, kerat 2 setiap 1
1 genggam ikan bilis tamban
1 keping asam gelugor
Garam dan sedikit gula
Minyak untuk menumis 

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan bilis tamban direndam, buang sisik dan tulang tengahnya. Kalau saiz ikan bilis tamban anda besar, pecah2kan sedikit. Cili hijau dan cili padi ditumbuk hancur, tak perlu sampai lumat. Bawang besar juga ditumbuk hancur, tak perlu sampai lumat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 1/3 cawan). Tumis bawang besar dan cili hijau hingga harum. Masukkan petai dan ikan bilis tamban tadi. Kacau rata, tambah kiub ikan bilis (hancurkan) dan asam gelugor. Kacau lagi.
  3. Masak dengan api kecil hingga petai lembut. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Kacau dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, ikan goreng dan telur dadar.....


4 comments:

Eny Abdullah said...

makan ni saja dgn nasi panas pun sedap :D

Sentiasa Panas said...

Sedap hingga menjilat jari..:)

TunSha Ayunie said...

Ya Allah... makan lauk cenggini saje pun dah bertambah nasik bammat...

Ummi Abida said...

Haihh, sodap ea nampak!!! kalau pekena ni, tiga pinggan nasi boleh jalan ni. haha

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.